Dannelse og digital kultur giver refleksioner og et flerfagligt blik på, hvordan du som pædagog, lærer eller underviser kan bidrage til børn, elever og studerendes digitale dannelse og fremfærd på digitale medier. Bogens seks forfattere kommer fra hvert deres fagfelt og fagtradition, men har alle digital dannelse som arbejdsområde. Dermed får læseren både en sociologisk, psykologisk, sundhedsfaglig, pædagogisk og mediefaglig vinkel på bogens problemstillinger. Kapitlerne handler om: dannelse i det 21. århundrede, tilstedeværelse som baggrund for indflydelse, dannelse og digitalisering af klasserummet, det digitale og analoge hånd i hånd, sundhed og digitale medier samt digitale fællesskaber på godt og ondt. Dannelse og digital kultur henvender sig til pædagoger og lærere i grundskole og på ungdomsuddannelser samt studerende inden for disse retninger. Også institutionsledere og rektorer kan læse med.
Bidragyderne er: Bo Persson (UCN), Jesper Dam Larsen (UCN), Hanne Kusk (UCN), Johannes Andersen (AAU), Michael Paulsen (SDU), Kirsten Dal Wellendorph (VIA), Line Hansen (praktiserende fysioterapeut) og Signe Sandfeld Hansen (Center for Digital Pædagogik).