Forstå hjernens udvikling og den vigtige leg og dannelse for børn
Grundpræmissen for denne bog er, at uden viden om barnehjernens udvikling kan vi ikke for alvor tage udgangspunkt i et børneperspektiv.
Og uden en reel forståelse af hjernens udvikling er vi i fare for at forsøge at tvangsmodne børns hjerner, når vi anvender læringsformer, som deres hjerner slet ikke er indrettet til eller parate til.
I bogens tre første dele gennemgår forfatteren typiske udviklingstræk i børns hjerner, deres sanser, følelser og sprogudvikling i aldrene 0-2 år, 3-4 år og 5-6 år. I fjerde del sættes der fokus på legens betydning for hjernens udvikling, og femte del behandler børn og dannelse i betydningen: Hvordan lærer vi børn at tænke selv, at turde fejle og at blive både tolerante og robuste?
Forfatteren beskriver mange praktisk-pædagogiske konsekvenser af den præsenterede viden. Læseren får således hele tiden med basis i forskningen konkrete eksempler fra børns hverdag i dagtilbud.
Vi har brug for børn med 'gå-på-mod', børn, som tør fejle, børn, som tror på sig selv og ikke mindst - glade børn. Bogen her handler om, hvordan de pædagogiske voksne kan være med til at skabe netop dét allerede i 0-6-årsalderen!
Bogen er skrevet af Ann-Elisabeth Knudsen, som gennem en årrække har arbejdet med og skrevet om neuropsykologi og hjernens funktioner. Hun er desuden en meget vidende, værdsat og anvendt foredragsholder.