I temanummeret behandles en række af de udfordringer, der knytter sig til skole-hjem-samarbejdet, og der gives bud på, hvordan der kan udvikles nye former for samarbejde, som imødekommer de ændrede vilkår i skolen.
Hvad er fordybelse og hvordan fordyber man sig? I skole og uddannelse er fordybelse en faglig, teoretisk og en didaktisk udfordring. Temanummeret belyser denne udfordring - både som en utopi for den gode undervisning og som praktiske og teoretiske bud på, hvordan fordybelse kan realiseres.
Bogen introducerer til mange forskellige måder at arbejde med bevægelse på. Til disse måders pædagogiske baggrund, samt til hvilke handlemuligheder lærere har for at inddrage bevægelse i skolen.
Spil skaber engagement gennem leg, hvor alle kan være deltagere. Spil har klare mål og regler, hvor man kan fejle – og prøve igen. Det er kendetegn, som også kan genfindes i den gode undervisning. Temanummeret introducerer til feltet i både et alment- og fagdidaktisk perspektiv.
Bogen er en introduktion til begrebet ’empiri’ og til en række centrale metodiske og kildekritiske indgange, som en studerende skal kende og kunne anvende. Kravet om empiri gælder i mange forskellige uddannelser. Artiklerne belyser empiriens hvad, hvordan og hvorfor.
Temanummeret giver et bud på et basalt indhold om it og medier. Der er didaktiske overvejelser over ’hvorfor’ og ’hvordan’? Der er både overordnede teoretiske overvejelser og konkrete eksempler fra den helt jordnære undervisning.
Formålet med feedback er at forbedre kvaliteten af undervisningen ved, at læreren og eleven reflekterer over undervisningen og finder ud af, hvor der er behov for forandring. Hvad er feedback? Og hvordan giver man konstruktiv og anerkendende feedback, som fremmer gode læreprocesser?
Teoretikere og praktikere skriver om forskellige vinkler på læsning og læseundervisning: Basisviden; Tidlig læsning; Fortsat læsning; Idéer til læseundervisning; It og læsning; Læsning og de tosprogede; Svage læsere; Test og evaluering. Der er fokus på fagligheden og den viden, som en læseunderviser må have for at kunne lære børn at læse.
Folkeskolen er i gang med at indføre et omfattende inklusionsparadigme, som betyder, at flere elever skal ind i normalundervisningen. Bogen handler om både inklusions- og eksklusionsprocesser i skolen – og belyser mulige sammenhænge og eventuelle modsætninger mellem de to fænomener.
Hvad betyder det for de yngste børn at gå i skole? Skal samarbejdet mellem lærere og pædagoger tænkes på helt nye måder? Skal det fortsat være barnets alder, der bestemmer tidspunktet for skolestart? Temanummeret diskuterer disse spørgsmål og præsenterer eksempler på skolestart.
Nyere forskning peger på, at relationskompetence er en af de vigtigste lærerkompetencer. Hvad vil det sige at kunne indgå i relationer på en konstruktiv måde? Temanummeret giver bud på dette spørgsmål og introducerer til og uddyber den viden, der foreligger om relationskompetence.
I forskning om undervisning diskuteres det, hvorvidt der kan skabes evidensbaseret viden om et så sammensat fænomen som undervisning. KvaN-nummeret handler om, hvordan læreren kan skabe gode betingelser for elevernes læring.