Formålet med bogen Inklusion i klassens fællesskab, der er en bog for lærere skrevet af lærere, er gennem praksiseksempler at belyse faktorer, der er afgørende for vellykket inklusion. Bogen belyser pædagogiske og etiske aspekter af inkluderende klassefællesskaber, der hviler på gensidig respekt, og hvor ingen elever er på tålt ophold, samt lærerens værktøjer i klassesituationen, også når der er tale om elever med mindre veludviklede sociale kompetencer - i skolen ofte karakteriseret som urolige og adfærdsvanskelige - og deres arbejdsfællesskab med klassens øvrige elever. Fokus rettes også mod spørgsmål som, hvordan skolens ressourcelærere med specialpædagogisk kompetence kan inddrages, hvad PPR kan støtte med, hvordan man kan sikre positiv medvirken fra alle klassens forældre, hvilke krav der kan stilles til undervisningsmidler og fysiske rammer i klassen og på skolen, samt hvordan man bedst inddrager aktuel forskningsbaseret viden om inklusion i sin undervisningspraksis og sin professionelle kompetenceudvikling.