Innovation, kreativitet og entreprenørskab er kommet på den politiske og pædagogiske dagsorden. Dette temanummer vil vise, hvordan man kan arbejde med og forstå innovation i skolen.
Enhedsskolen er under pres. Temanummeret belyser dette pres, teoretisk og praktisk. Hvor ser man det, og hvad er årsagerne? Endvidere belyses det, hvordan man i dag kan forestille sig en enhedsskole for alle elever.
Undervisning indeholder altid vigtige etiske problemstillinger og dilemmaer. Temanummeret undersøger, hvad etik er, og giver eksempler på, hvorfor og hvordan etiske spørgsmål og udfordringer viser sig også i skolen.
Bogen fokuserer på teknologi og særlige rammer, som kan understøtte differentiering. Bogen beskriver differentieringsmulighederne og fungerer både som en lærebog og en bog om udvikling af læremidler.
Bogen handler om, hvordan mennesker bruger fortællinger til at udvikle deres historiebevidsthed og identitet. Den giver et bud på, hvordan man kan fremme en narrativ historiebevidsthed i en daglig undervisning blandt andet ved at anvende portefølje til at dokumentere og evaluere.
En grundbog om historieundervisning. Hvilke kompetencer historielæreren skal besidde – pædagogisk, didaktisk, metodisk og organisatorisk – for at besidde faglig identitet.