I en skummel havneknejpe møder Caramons tre sønner en gådefuld dværg.
Meget mod deres vilje får han dem med ud på en lang rejse – en rejse efter den magiske Gråsten, der spreder kaos omkring sig.
Troldmanden Raistlin undslipper dødsbyen Istar og når frem til Den Højeste Magis Tårn, hvor han vil udfordre Mørkets Dronning. For sent opdager han, at han er fanget i en tidsfælde
Landet Krynn trues af krig, ødelæggelse og drageinvasion. Otte venner - bl.a. en kriger, en kendar og en troldmand - drager ud på en farefuld færd for at finde den legendariske dragelanse, som kan redde landet fra undergang. Baseret på rollespillene i Dungeons & Dragons
Vil det lykkes for krigeren, halvelven, kendaren, dværgen og troldmanden med dragelanser og drageorben at besejre de onde drager, der har besat landet Krynn. Baseret på rollespillene i Dungeons og Dragons
Ridderne af Solamnia er de tapreste blandt de tapre, de ædleste blandt de ædle.
En ridder tænker kun på ærens bud.
Galen – kaldet Væslen – tænker kun på sit eget skind.
Så det passer ham afgjort ikke at blive væbner hos sir Bayard Brightblade.
Især ikke da den mystiske sortklædte fremmede, Skorpionen, gør alt for at hindre ham sir Bayard i at nå frem til turneringen som lady Enids hånd.
En aften banker det på døren til Caramons kro.
Udenfor står en dragerytter.
Caramon må finde sit harnisk frem og tage til den stormomsuste ø, hvor Takhisis’ sorte riddere holder til.
Månerne formørkes, der varsles om krig og ulykke, og rygterne fortæller om drager højt mod nord.
Men i dværgenes velbevogtede by Thorbardin bekymrer ingen sig om den slags.
Ingen undtagen den unge Chane Feldstone.
Han har en drøm - en drøm om at han begiver sig ud på en færd som Thorbardins skæbne afhænger af.
Ridderne af Solamnia er de tapreste blandt de tapre, de ædleste blandt de ædle.
En ridder tænker kun på ærens bud.
Galen – kaldet Væslen – tænker kun på sit eget skind.
Så det passer ham afgjort ikke at blive væbner hos sir Bayard Brightblade.
Især ikke da den mystiske sortklædte fremmede, Skorpionen, gør alt for at hindre ham sir Bayard i at nå frem til turneringen som lady Enids hånd.
Krigen om Dragelansen er slut og freden tilsyneladende genoprettet. Men troldmanden Raistlin er stadig tiltrukket af mørkets kræfter. Tvillingebroderen Caramon, præstinden Crysania og kendaren Tas må - ved hjælp af Par-Salians magi - foretage en farefuld rejse tilbage i tiden for at redde verden.
"Fortidens største magere forseglede Portalen til Afgrunden, for at hindre Mørkets Dronning Takhisis i at få adgang til verden.
Men nu har troldmanden Raistlin fundet det middel der kan bryde seglet.
Han vil møde Takhisis og udfordre hende til det endelige opgør
- kampen om hvem der skal være universets hersker."