Det vilde vest er hjemsted for skurke og helte, ludere, saloons og skuddueller. Og måske er det også hjemsted for nogle af de store diskussioner om livet og dets vilkår. Kim Fupz Aakesons drama "Cowboy, cowboy" indeholder det hele i en blanding af alvor og komik – og snart trækker det op til duel mellem helten og skurken, så de små mennesker omkring dem tvinges til at vælge side.
Kim Fupz Aakeson (f. 1958) er en dansk forfatter. Han har skrevet bøger til både børn, unge og voksne, filmmanuskripter, dramaer og tegneserier, og han har fået tildelt indtil flere priser og legater for sit arbejde – blandt andet Kulturministeriets Børnebogspris, Statens Kunstfonds arbejdslegat, Børnebibliotekarernes Kulturpris og Gyldendals Børnebogspris.
Skuespil henlagt til en saloon i det vilde vesten, hvor skurk og helt, barejer, fejemand og ludere i en balance mellem alvor og komik diskuterer livets vilkår
Anmeldelse:
Lektørudtalelse
Kim Fupz Aakeson tager i dette lille skuespil udgangspunkt i cowboy-myterne og deres klicheer. Vi er i den traditionelle bar i en cowboy by. Der er ejeren og hans kone, der er prostitueret som også stykkets anden pige samt altmuligmanden. Men forretningerne går dårligt, og det viser sig, at det er skurken Jacks skyld. Han skyder tilsyneladende på alt og alle, fx også værtens kone, og han kræver ind uden at betale. Men et indfølende forsøg fra værten får ham alligevel til at overveje, om der kunne være et andet liv. Fupz Aakeson lægger som et dramatisk greb en slags kor-anvendelse som i de græske tragedier, så personerne kan kommentere begivenhederne i et mere generelt perspektiv, når de ikke lige selv er på. Det giver en helt speciel effekt. Men hvor der er skurke, siger myten, må der også være helte, og sådan en får vi også, en veritabel "rhinestonecowboy" i hvidt med frynser og det hele. Så er der lagt op til det store opgør helt mod skurk, men scenen forstyrres af, at ikke alle er på heltens parti; egentlig vil man helst undgå opgøret, så personerne siver ud af lokalet på jagt efter en vision om det moderne, nutidige liv, og på samme vis stolprer til sidst også helt og skurk ud ad svingdøren. Det var det! Det er en overraskende western-komedie til amatørteatret, Fupz Aakeson her har leveret