Thomas Bredsdorff undersøger begreberne magt og afmagt i europæiske familiestykker. Han analyserer nogle af de mest kendte og vigtige teaterstykker i den europæiske tradition og kommer blandt andet ind på William Shakespeares "Kong Lear", Henrik Ibsens "Vildanden" og August Strindbergs "Frøken Julie". Tilsammen tegner han et portræt af et til alle tider relevant og spændende emne i teatertraditionen.
Thomas Bredsdorff (f. 1937) er en dansk forfatter, litteraturforsker og kritiker. Han er uddannet cand.mag. i dansk og engelsk og var fra 1978 til 2004 professor i nordisk litteratur ved Københavns Universitet. Thomas Bredsdorff har skrevet en lang række bøger om dansk og international litteratur og blev i 2001 Ridder af 1. grad af Dannebrosordenen.
Denne kryptiske titel dækker over en gruppe dramaturgisk litterære og teaterteknisk filosofiske essays fra dramaets verden. De er skrevet under synsvinklen magt, abstrakt og konkret overmedspillere og medmennesker. Hovednøglen er Bredsdorffs tanke om "underteksten", her forstået som den egentlige mening bag en given replik eller samtalesituation, og her ud fra får vi behandlingeraf Vildanden, Frøken Julie og Kong Lear, blandt andet, hvor udgangspunkt for de to sidstnævnte er en konkret opførelse/iscenesættelse, og hvor instruktørens "fremkaldelse" af underteksten drejerforfatterens intentioner i ny retning. Man mærker sig afsnittet om Noréns Mod til at dræbe og Pinters Fødselsdagsselskabet, mens det om "Oxyrhyncus-Evangeliet" efterlader flere spørgsmål, end detbesvarer. En mulig tilegnelse uden for et ambitiøst universitets-lærdomsplan vanskeliggøres af, at indholdsfortegnelsen sidder bag i bogen, der således ikke rigtig "åbner" sig, så at man overvældesaf tekstensindforståethed. Noterne understreger med deres litteraturhenvisninger, at dette ikke er en sag for blot almindeligt teater-interesserede. Typografien lige så letlæselig, som teksten ervanskelig