17-årige Malmcolm er vokset op i en feteret og velhavende kunsterfamilie, hvor det især har drejet sig om hans berømte far. Men nu er faren død, og familien har svært ved at løsrive sig fra hans skygge og den løgn, de lever på. For skjult bag det glamourøse ydre havde faren også en dominerende og voldelig adfærd, som Malmcolm har indrettet sig efter og ligget under for. I de forvirrede og frustrerende ungdomsår, der følger farens dødsfald, flygter han fra minderne og omgivelsernes høje forventninger. Han lader sig henføre af Shakespeares Macbeth og af pornoblades anonyme intimitet, men det kan ikke afværge den psykisk krise, der lurer under dagdrømmene. Familiens mystiske hushjælpen Dorris kan måske hjælpe ham til at få afklaring og forløsning.
Peter Gjellerup Koch (1970-2009) var en dansk forfatter. Han debuterede som 22-årig med den anmelderroste ungdomsroman "I det syvende helvede" og skrev efterfølgende en række bøger til både unge og voksne.
Malmcolm er søn af en berømt, afdød skuespiller og meget dygtig til at tilpasse sig. I gymnasiet bliver han kæreste med Constanze, men han opfører sig mere og mere mærkeligt
Anmeldelse:
Lektørudtalelse
I det syvende helvede er den 22-årige forfatters debut. Det er en psykologisk ungdomsroman om 16-17-årige Malmcolm, der er opvokset i en velhavende skuespillerfamilie, hvor faren er død, ogdet vigtigste er at værne om hans glamourøse image og hygge sig. M. er tryghedsnarkoman og ekspert i at tilpasse sig og leve op til omgivelsernes forventninger - specielt morens og kærestens.Efterhånden giver det bagslag, og han flygter ind i en drømmeverden. Shakespeares Macbeth bliver en besættelse for ham, og alt, hvad han siger, er citater fra stykket. Der kommer antydningerundervejs, men først til slut afslører hushjælpen, at baggrunden for M.s psykiske krise er, at faren har udsat ham for grov vold. Sproget er godt og varieret og præget af en ironisk distance. Dettesamt den lidt ondskabsfulde udlevering af hovedpersonerne og miljøet er medvirkende til, at romanen taler mere til intellektet end til følelserne. Der står meget mellem linierne i denne krævende ogusædvanlige ungdomsroman, dervil kunne kaperes af modne unge fra 15 år og også er af interesse for voksenafdelingerne. Tegningen på forsiden og bagsideteksten indicerer mere sex end romanenspsykologiske indhold berettiger til