"En slange sneg sig ind i smedens værksted og bad hvert stykke værktøj om en gave. Det fik den også af de fleste stykker. Men da den kom til filen og bad: "Giv også du dit bidrag som de andre!"
Da svarede filen og sagde: "Du er en nar, hvis du tror, jeg giver nogen noget. Det er ikke min natur at give, men at tage. Det er kun en tåbe, der venter gaver fra en gnier."
Søren Christensen genfortæller 101 af Æsops fabler. Her møder vi dyr, som taler og tænker som mennesker, så man næsten kan kende sig selv i dem.
Søren Christensen (1910-2009) blev født på en gård ved Ringkøbing. Han var uddannet lærer og tog filosofikum ved Aarhus Universitet. Han underviste i mange år i tysk, engelsk og latin. Søren Christensen var en meget produktiv forfatter og udgav et væld af bøger, hovedsageligt genfortællinger af folkeeventyr og sagn. I 1983 modtog Søren Christensen Danmarks Skolebibliotekarforenings Børnebogspris.
Denne samling af fabler, anekdoter og græsk tradition hører sammen med Ulven og lammet og har samme udstyr, men et rødbrunt omslag. Teksten er lagt i munden på en forklarende fortæller; den erlet at læse højt eller som tilsigtet: at lære udenad, hvis man er fortrolig med ældre dansk sprog. Ordvalget gør den næppe tilgængelig for selvlæsere under 12 år, men en væsentlig del af indholdetkan formidles til yngre børn. Illustrationerne er som i Ulven og lammet gengivet efter træsnit fra en dansk udgave fra 1747 med ældre forlæg. Der er litteraturhenvisninger og en efterskrift om defabler, som er taget med. Den ser bort fra, at fabelen ikke stammer fra den græsk-romerske oldtid, men har ældre kilder i orienten, og nævner ikke, at i al fald Den sorte fritte og De dansende aberi den valgte form ikke kan stamme fra Æsop, men må være nyere varianter. De politiske fabler kan stadig findes med godt bid i hos Den lille Æsop af R. Broby Johansen. For mindre børn er der bådeSøren Christensensog Gerald Roses billedbøger, mens denne udgave både i sprog og indhold er for store børn og voksne, ikke mindst for undervisere og talere, som vil kunne udnytte dens stadigaktuelle humor og viden om mennesker