Året er 1735, og drengen Nicolai er blevet solgt for et par flasker brændevin af sin far, til et hårdt og ringeagtet arbejde for natmanden i Roskilde. Han er fattig, udstødt og et let offer for de andres spot og sin egen indestængte vrede. Derfor er det ikke overraskende, at pilen peger på ham, da en stor og ødelæggende brænd opstår i byen. Fra bunden af samfundet har Nicolai ikke meget at forsvare sig med, da han kommer under anklage, men midt i al ulykken, er der også et lys. Han kommer i forbindelse med en omrejsende familie østfra, og sammen med dem føler han sig for første gang som en del af et hjerteligt fællesskab.
Frank Birkebæk (f. 1945) er historiker og forfatter. I 1979 blev han udnævnt til direktør for Roskilde Museum, og her blev han, til han i 2017 gik på pension. Birkebæk har desuden været formand for Statens Museumsnævn og været med til at stifte Museet for Samtidskunst i Roskilde. Han har både skrevet historiske fagbøger og børnebøger – blandt andet serien om vikingedrengen Torkel.
I 1735 bliver natmandsdrengen Nicolai anklaget for brandstiftelse i Roskilde. Han får hjælp af taterpigen Pernille og hendes familie, som er de første mennesker, der giver Nicolai håb for fremtiden
Anmeldelse:
Lektørudtalelse
Historisk roman af forfatteren til bl.a. serien om Vikingedrengen Torkel og forskellige fagbøger om vikingetiden. Handlingen, der bygger på en historisk begivenhed, udspiller sig i Roskilde i1735. Drengen Nicolai arbejder (nærmest som træl) for natmanden i byen. Han kommer i forbindelsen med en tater-familie, forelsker sig i datteren, men tror sig snydt og stikker i raseri ild på,hvorved store dele af byen nedbrænder. Han fanges, men undslipper i en slags "happy end", der godt kunne lægge op til en fortsættelse. I en kort efterskrift står at F.B. har villet vise, "hvorringe vilkår - man også dengang - gav de dårligst stillede". Det er lykkedes til fulde. Det sociale engagement skinner klart igennem, og via hovedpersonen, der er levende og psykologiskoverbevisende skildret, får vi et indblik i livet blandt periodens laveste kaster. Bogens tidsbillede og "kulisser" virker historisk korrekte som baggrund for den medrivende og spændende handling.Sproget er nuanceret og letflydende,men med en del vanskelige ord, der måske kan give nogle af målgruppens ca. ll-13-årige læsere vanskeligheder. Omslaget ikke særlig vellykket eller appellerende