Saras rideskole skal opsætte en musical, og alle er vilde efter at være med. Undtagen Sara. Hun bliver sat til at skrive om den til Klubnyt, og der er da også nok at skrive om. For der er rift om de gode roller, og folk er ude med albuerne.
Og så er der Mahmoud... som Sara stadig overhovedet ikke er forelsket i. Alligevel er det ikke rart, at han får så meget opmærksomhed fra de andre piger...
"Sara og rideskolens musical" er fortsættelsen af "Saras stil". Begge bøger kan læses uafhængigt af hinanden.
Anne-Marie Donslund (f. 1966) har skrevet en lang række børne- og ungdomsbøger. Hun er uddannet cand.mag. i Idéhistorie og Æstetik & Kultur og elev fra forfatterskolen for børnelitteratur. Hun arbejder som kulturkonsulent i Odsherred Kommune og er leder for Forfatterskolen for Unge på Midt- og Vestsjælland.
Rideskolen skal lave musical. Men der er kamp om roller og opgaver, også Mahmoud får lidt for megen opmærksomhed af de andre piger, synes Sara. Desuden er der sagen med Lauras hest
Anmeldelse:
Lektørudtalelse
Det starter skidt for Sara, hovedpersonen fra Saras stil 04/01. Først er hun skyld i at en hest bliver halt (tror hun), dernæst kan hun og veninden Majbrit ikke spille med, da ridelæreren Betina vil lave en musical på rideskolen. De er kun 13 år, grænsen går ved 14. Udgangspunktet for musicalen bliver Garcia Lorcas: Bernarda Albas hus. Et lidt overraskende valg (for denne læser), men stykkets indhold berøres også kun sporadisk. Hensigten er en lidt søgt parallelisering til frustrationerne, stridighederne, pigefnidderet og kampen om at være i søgelyset hos Sara og de andre piger, også til den eftertragtede Mahmoud. Sara får delvist afløb i rideskolens blad Klubnyt, som hun stadig står for, og hun er også den der som person står skarpest. De andre omkring hende er mere unuancerede, og der er for mange mindre handlingsinput, som forstyrrer mere end de styrker personer og handling. Desuden lader Donslund indimellem Sara og hendes skriverier fremstå "indforstået voksensjovt". Spørgsmålet er, om målgruppen fanger dobbeltheden? Sara ender med en sejr i hovedrollen, og det vil givet tilfredsstille bogens læsere fra 11 år. Trods det vil de måske alligevel synes som jeg, at spillet om musicalen aldrig for alvor bliver rigtig vedkommende Fin forside!