Opera er den mest komplicerede form for teater, man kan tænke sig. Men alligevel er opera blevet folkelig. Det er populært at gå i operaen.
Opera er sang og musik, men det er også en visuel kunstart. Og repertoiret er bredt, fra det unge 1600-tals første forsøg i genren til moderne klassikere.
"Ind i Operaen" er Maria Hellebergs meget personlige bud på de nye strømninger inden for denne kunstart: siden 50'erne har operaen paradoksalt nok været det sted, hvor moderne instruktører har kastet sig ud i de vildeste ting. Gamle komponister er blevet genopdaget, og deres værker blevet en del af repertoiret. Vi opfører og hører denne musik på en helt ny måde. Ja, når man sammenligner med ældre pladeindspilninger, kan man høre, at selv stemmerne har gennemgået kolossale forandringer i takt med de nye opsætninger.
"Ind i Operaen" er skrevet med kærlighed til denne kunstart og med en aldrig svigtende tillid til, at man her kan få nogle af livets største teateroplevelser.
Interessen for opera er stor for tiden. En af dem, der har en ikke helt ny passion for kunstformen, er forfatteren Maria Helleberg, der allerede i en tidlig alder blev grebet af dramaet i genren, da hendes far præsenterede hende for Cavalleria rusticana. I Ind i operaen giver hun os en personlig rundtur i operaens verden. Der er ikke tale om en klassisk operafører, men om en række essays der behandler opera fra forskellige vinkler. Helleberg er en god fortæller. Hun har også et grundigt kendskab til genren, ligesom hun er velorienteret, m.h.t. hvad der rører sig på operascenerne rundt om i verden. Hendes publikum er den kyndige operatilskuer. Begyndere må igennem nogle af de efterhånden mange operaførere eller operaintroduktioner, inden de har forudsætninger for at følge med. Der er ikke musikeksempler i bogen, men afslutningsvis bringer Helleberg en lille diskografi med "uomgængelige" indspilninger, og det er - i et land med veludbyggede musikbiblioteker - en udmærket løsning. En fin og meget personlig bog, hvis skæbne lokalt afgøres af, hvor mange der har forudsætninger for og ambitioner om at følge genrens udvikling og sætte sig ind i dens historie i en mere teoretisk form