Med rygsækken fuld af drømme og udlængsel drager Eva til Indien efter 3.g. Hurtigt viser de krasse kontraster sig i Bombays brutalitet, og Eva flygter til technofesterne på Goas glitterstrande – hvor lynet rammer. Hun forelsker sig i franske Gide, der tænder et vildt begær i hende. Et begær, der river Eva rundt mellem fornuft, følelse og krop og vender op og ned på hendes verden.
Bombay-blues er en historie om at blive voksen. Om rejsen og forelskelsen. Om sandhed og syretrips. Og om at forklare det hele hjemme I Sønderborg.
Det er menneskets skjulte sider, der er den danske forfatter Trisse Gejls (f. 1968) interessefelt. Gejls komplekse figurer kæmper med og mod livets barske vilkår som fx stofbruger, psykisk syg og nedbrudt, hun ironiserer over kvinders behov for selviscenesættelse og serverer sin samfundskritik subtilt mellem linjerne.
Hun debuterede i 1995 med romanen HVOR MÆLKEBØTTER GROR og skrev siden SPRADEFUGLEN (1998) samt ungdomsromanen BOMBAY-BLUES (2000). Gennembruddet fik hun i 2006 med romanen PATRIARKEN. I 2008 udkom SIDEN BLEV DET FOR PÆNT og i 2016 ULVEKVINTEN. Hun modtog i 2002 det 3-årige arbejdslegat fra Statens Kunstfond og er siden blevet nomineret til en række prestigefulde priser som Weekendavisens Litteraturpris, DR Romanprisen og Blixenprisen.
Den ca. 19-årige Eva rejser alene med sin rygsæk til Indien. I Bombay overvældes hun fuldstændig af indtrykkene og må nærmest flygte til Goa. Her møder hun den store kærlighed i franskmanden Gide
Anmeldelse:
Lektørudtalelse
Trisse Gejl giver en så levende beskrivelse af Bombays slum, at man både kan dufte og se stedet for sig. Det samme gælder den friske brise og livet ved technofesterne i Goa. Unge rygsækrejsende, der selv har oplevet noget lignende, vil suge disse indtryk til sig. Bogen rummer også en meget speciel kærlighedshistorie. Den ca. 19-årige Eva fra Sønderborg møder den unge franskmand Gide ved Goa. Han slår fuldstændig benene væk under hende, og da hun kommer hjem til Danmark, er hun er stadig præget af rejsen og kærlighedsaffæren, men det er meget svært at få omgivelserne til at forstå. Også Evas veninde Judith bliver voksen i de måneder, handlingen strækker sig over. For hende skyldes det, at hun løsriver sig fra sin alkoholiserede mor, og ikke et møde med en fremmed kultur. Læserne får herved to vidt forskellige muligheder for at identificere sig med bogens personer, og handlingen vil især tiltale hovedpersonernes jævnaldrene, eller voksne, der har prøvet at rejse på primitiv vis i Indien