"Actionfilmen er øredøvende mandlig narcissisme. Men den er mere end underholdning for arbejderklassen. I Halvtredserne kaldte den franske filmkritiker André Bazin westernfilmen for "den amerikanske film par exellence". Han tænkte på western som mytologiske landskaber, hvori man fandt den amerikanske selvforståelse. I de sidste tredive år har actionfilmen været "den amerikanske film par exellence". Ligesom John Wayne beskyttede samfundet mod skurkene, frelser actionhelten os i dag fra "det onde". Og ligesom westernfilmen mytologiserede Amerika, mytologiserer actionfilmen i dag USA."
Filmekspert og lektor ved Syddansk Universitet Rikke Schubert gennemgår actionfilmens udvikling fra begyndelsen af 1970’erne og frem til 2001.
RS er lektor og har bl.a. skrevet om gyserfilm. I sin nye filmhistoriske bog, der bygger på hendes ph.d.-afhandling om actionfilm, analyserer hun glimrende den gennem mere end 30 år udskældte og elskede genre. Først introducerer hun actionfilmen som genre, som et stykke "Americana" og USA-kultur med stor eksportsucces. Herefter starter hun kronologisk med Eastwood og Bronson, der med pli for selvtægt som "skydende skraldemænd" rydder op, får konkurrence fra den sorte actionhelt såkaldt "Blaxploitation" f.eks. Shaft, indimellem danser en Bruce Lee og sparker en Chuck Norris. Alle afløses de af patriotiske muskelsvulmende actionhelte som Stallone og Schwarzenegger, hvis film både har en vis kulteffekt og er pengemaskiner under "Reaganism". En van Damme giver den med "bar røv og voldsporno", konkurrerer med en Seagal, der med sin uundværlige hestehale og sine hele to ansigtsudtryk "bister" og "meget bister" altid klarer skærene. Også såkaldt "Femme fatale-action" beskrives, f.eks. Sigourney Weaver i Aliens-filmene. Nutidig cyberaction i f.eks. "The matrix", eller katastrofefilm som "Armageddon". Det er meget velskrevet, analyserende filmhistorie om en genre, der i forvejen er næsten ubeskrevet. Til opgavebrug fra gymnasieniveau