Hovedpersonen Claudia er billedkunstner og stærkt optaget af kunstbegrebet; hvad er egentlig kunst, og hvad bør det kunne? Claudias refleksioner bliver til en anspændt fiksering, der begynder at påvirke hendes kunstneriske skaberevner.
Dog finder Claudia meget glæde i sit forhold til barnebarnet Zenia. Da Zenia kommer i knibe, er det Claudia, hun går til i stedet for sine forældre. Det nære forhold mellem bedsteforælder og barnebarn er rodfæstet i hende gennem hendes egne mormor, som kunstneren tænker tilbage på i glimt.
Claudias refleksioner og tilbageblik begynder dog at tage en negativ form, og det viser sig, at hendes kamp med kunsten hænger nøje sammen med hendes kamp med livet.
'Kollision' er en roman om forholdet mellem bedsteforældre og børnebørn, mellem kunstværk og kunstner, og dens handlingsforløb foregår på tværs af fem generationer – fra første verdenskrig og frem til nutiden.
Ester Bock (f.1936) er en dansk forfatter, der har skrevet både romaner, lyrik, tv-spil og børnebøger. Bock debuterede i 1971 med børnebogen 'Lea får en lillebror'. Sidenhen er fulgt mere end 20 udgivelser. Bock har tillige modtaget fire arbejds- og rejselegater bl.a. fra Statens Kunstfond og Litteraturrådet.
Gennem kunstmaleren Claudia gives en beskrivelse af fem generationer kvinder fra hendes mormor til hendes barnebarn
Anmeldelse:
Lektørudtalelse
Velskrevet og godt fortalt roman, som især handler om generationers forhold til hinanden. Om sammenstød og misforståelser mellem forældre og børn og om den stærke kærlighed mellem bedsteforældre og børnebørn. Desuden tematiserer romanen de ligheder, der trods alle forskelle sniger sig ind i hver generations liv: Angsten for krig og for at miste dem, man elsker, samt sorgen ved svigt og død. Hovedperson er kunstmaleren Claudia, og med hende som udgangspunkt fortæller fem generationer af familien. Den ældste er Claudias mormor Margrethe, der har oplevet 1. verdenskrig, den yngste er barnebarnet Zenia, der lever i skyggen af angst for Irak-krigen og 11. september-katastrofen samtidig med, at hun bærer på en hemmelig smerte, som hun heldigvis når at dele med sin farmor. Fortællersynsvinklen skifter, der springes i tid, og handlingen er nedtonet til fordel for skildringen af personernes tanker og følelser. Alligevel vil en stor del af Grønne grænser-seriens læsere også sætte pris på denne roman, som jo også fortæller om dagligliv og mennesker i Danmark i de seneste hundrede år. Men Bock når også andre målgrupper her, fx læsere af nyere generationsromaner som Marge Piercys Tre kvinder, 2001