"Jeg kan skaffe dig alt: Coke, speed, piller, hash ... hvad som helst. Du skal bare ringe. Jeg får noget god hvid heroin om et par dage."
Pusheren Frank styrer strassen, og sammen med sin makker Tonny er han ved at lande en handel, der sparker ham afsted mod dope'ens Superliga. Så går det galt – monstergalt – og Franks liv rutscher fra ræs til rabundus.
Desperat leder han efter det guld, der kan redde hans røv, men Frank har mistet grebet, og én efter én klapper fælderne i. Politiet og rockerne lugter blod, og narkokongen Milo slipper sine serbiske dræberhunde løs. Frank er vågnet til et mareridt, der får en kold tyrker til at ligne en tivolitur.
Pusher 1 er en hæsblæsende gade-thriller om en verden, hvor gruen er grænseløs. Du har ikke en chance. Grib den!
Michael Holbek Jensen, f. 1961, er dansk journalist og har bl.a. arbejdet i Danmarks Radio og på Ekstra Bladet. Har tidligere udgivet bogen "I skyggen af jernkorset" – en dokumentarisk historie om en dansk østfrontfrivillig. Pusher 1 er hans første roman.
Først film, så roman. Udbredt fænomen i udlandet, og nu også i Danmark. Michael Holbek Jensen har skrevet en fremragende og medrivende roman, med forlæg i Winding Refns film Pusher. Det er beretningen om pusheren Frank, som har tjek på det hele. Det kører bare for ham og vennen Tonny, pengene er store og forbruget højt. Forholdet til Vic er lidt mere problematisk, men alt i alt ser det godt ud for Frank, som er en sammensat person, men efterhånden i heroinens magt. Da en forretning går skævt, og en sending fra Amsterdam viser sig at være bagepulver, er Frank pludselig på spanden, og da bagmanden Milo træder i karakter, og sender sine serbiske hoodlums på banen, har Frank et mega-stort problem. Hvor skal han skaffe de 230.000 kroner han skylder Milo? Han bruger alle kneb, også de beskidte, men er på herrens mark, langt fra den rolle han spillede inden det hele bryder sammen. Har man ikke som undertegnede set filmen er læseoplevelsen ny og frisk, og Holbek Jensen forstår at skildre miljøet, drug'en, de hurtige oplevelser, og gruen i dagligdagen, så man nærmest suges ind i miljøet, hvor venskaber kun holder så længe pengene falder til tiden, og hvor enhver er sig selv nærmest. København danner rammen om de barske begivenheder, og er skildret indforstået og levende, og Frank er en hel figur, med mangler og usikre sider, en mand som er i dybe vanskeligheder