I bogen Brandt - erindringer får vi historien om en sammensat mand, der har prøvet kræfter med det meste, både på det personlige og det professionelle plan. Erik Brandt fortæller om inspirationen fra faderen og forelskelsen i Margit, der leverede den kreative del af forretningsimperiet Margit Brandt Design.
Erik og Margit Brandt var 70’ernes ukronede modepar; Erik var forretningsmanden og strategen, mens Margit klædte verdens kvinder på med sine hotte og nyskabende kreationer. Sammen revolutionerede de modeverdenen med deres utraditionelle forretningsstrategi - en strategi, der satte modemærket Margit Brandt Design på det internationale verdenskort. Erik Brandt fandt på at lave mode til folket, i et prisleje hvor de fleste kunne følge med - han var for moden, hvad Simon Spies var for rejsebranchen.
Parret Brandt blev mediernes yndlinge, og med deres utallige forretningsrejser til verdens storbyer blev de inkarnationen af begrebet jetset. Titlen blev yderligere forstærket af, at vennerne hed Andy Warhol, Sam Spiegel og David Bowie.
Bogen er et tidsbillede og skildrer en unik erhvervshistorie i Danmark. Men den er ikke mindst en historie om kærligheden mellem to personer, der på deres egen måde har fundet midlet til et succesfuldt ægteskab.
Mode- og forretningsmanden Erik Brandts (f. 1943) erindringer om bl.a. tiden som 1970'ernes ukronede modepar sammen med ægtefællen, designeren Margit Brandt
Anmeldelse:
Lektørudtalelse
Margit og Erik Brandt var stjerner i modeverdenen, især i de sene tressere og op gennem halvfjerdserne. De mødte hinanden som store teenagere og har været sammen lige siden, helt fra dengang de levede af vilde visioner og Jensens leverpostej, til dyre drinks med de rige og berømte på en eksotisk tropeø. Det mest spændende er fortællingen om eventyret i tresserne, hvor de i løbet af få år blev kendt for deres unikke design og spektakulære markedsføring. Det handler selvfølgelig om held, men meget mere om talent, en evne til at læse tiden og hårdt arbejde. Javist er Brandt arrogant, og der går undertiden selvsving i namedropping og selvpromovering, men han har også selvironi og humor, og han undlader ikke at vise sine bløde eller skæve sider, så man får en god skildring af ham som person. Først og fremmest er bogen et stykke spændende tids- og erhvervshistorie, ikke særlig dybtgående men rigtig godt fortalt og med et godt drive. Bogen appellerer til læsere, som gerne vil vide mere om de rige og berømte, men også i høj grad til interesserede i design- og erhvervshistorie. Godt omslag, mange fotos og masser af foromtale vil også give efterspørgsel på bogen, der allerede er på bestsellerlisterne