Vi går til møder hele tiden. Møder er livsnødvendige i et komplekst vidensamfund – de er limen, der kitter tingene sammen. Det er her, vi kan skabe noget, der er bedre end det, vi kan præstere hver for sig. Møder skal generere viden, ideer, relationer, overblik og beslutninger, men alt for ofte oplever vi, at møderne gør os flade og forvirrede – de er spild af tid. Med Mødeledelse får du hjælp til at forbedre jeres mødekultur og de møder, du selv leder. Forfatteren øser af sine mange gode fif og ideer, og bogen rummer masser af værktøjer til at lede bedre møder – til stor værdi for virksomheden, kunderne og mødedeltagerne.
Værktøjer, fif og gode ideer til at forbedre mødekultur og mødeledelse
Anmeldelse:
Lektørudtalelse
I Børsens lille handy serie Kort til viden er turen nu kommet til emnet mødeledelse. Emnet er særdeles relevant for ledere viser forfatteren i indledningen, idet han laver nogle relevante regnestykker over, hvor meget tid hhv lederen selv og dennes medarbejdere bruger på møder, og hvad de koster i kroner og ører. Der er al mulig grund til at være opmærksom på, at tiden og pengene anvendes optimalt, hvilket vil sige, at de skaber energi, at deltagerne bliver klogere og bedre til at løse opgaverne. Bogen sammenfatter sine budskaber i 8 pointer, men er opbygget i hele 20 ganske vist små kapitler. En af dens vigtige pointer handler om mødefacilitering. En mødefacilitator er en person, der har til opgave at styre selve mødeprocessen. Det er ikke en, der skal promovere egne synspunkter, men derimod skabe gode rammer og et optimalt flow i møderne. Møderne skal være meningsfyldte og effektive. Og de skal være involverende og varierede. Lederen skal være varsom med envejskommunikation, det er søvndyssende. Max. 18 minutters enetale. Bogen rummer en masse forslag og værktøjer til mødeforbedring, som kan virke som inspiration for mødelederen. Bag i bogen en række spørgsmål til refleksion samt links til videre studier. Forfatteren er cand.mag. i pædagogik, skuespiller og leder af et konsulentfirma. Kan bruges på linje med Bedre mødekultur, 2006