Ordblindhed – en håndbog til forældre
Denne håndbog er til forældre til ordblinde børn, forældre, der er bekymrede for deres barns læseudvikling og til fagfolk, der har lyst til at læse med. Håndbogen formidler gode forslag og idéer, så børn med ordblindhed møder forståelse og bliver stillet over for realistiske krav og forventninger.
Håndbogen er skrevet af centerleder ved Dansk Videncenter for Ordblindhed, Birgit Dilling Jandorf og tidligere skoleleder ved Ordblindeinstituttet i Ballerup, Karl-Åge Andreasen, med et forord af Christine Antorini.
Formålet med bogen er at formidle viden om ordblindhed og undervisning af ordblinde børn, så læseren får bedre redskaber til at hjælpe ordblinde børn. Alt for mange børn med ordblindhed går igennem et skoleforløb uden den fornødne støtte til at klare de mange udfordringer, realistiske krav og forventninger, som er forudsætningen for, at de kan udvikle sig og lære i skolen.
Bogen kommer omkring mange områder: Hvad er ordblindhed? Betydningen af tidlig indsats, skoleforløb og specialundervisning, forløbet af den normale læse- og staveudvikling, og hvordan man undgår, at lektier bliver en plage. Desuden er der oplysninger om ungdomsuddannelser og svar på mange stillede spørgsmål omkring ordblindhed