Lektørudtalelse

Forfatter: Jette Landberg

Anvendelse/målgruppe/niveau

For ledere, der her kan blive inspirerede til en mere glad ledelsesstil. Kan naturligvis også bruges på lederuddannelser på mange niveauer, da den er særdeles lettilgængelig, og man her får tanker og gode råd fra erfarne chefer

Beskrivelse

12 ledere giver her deres personlige bud på, hvorfor det er vigtigt at være en glad leder, hvad glad ledelse er, og hvordan de har arbejdet med det. Flere er fra forsikringsbranchen, men her er også fx Pernille Aalund fra Aller. Maarten van Engeland fra ISS, hvis navn iøvrigt er forkert stavet hele bogen igennem, har skrevet forordet om vigtigheden af at fokusere på mennesket bag chefen istedet for udelukkende på de faglige og økonomiske kompetencer. Iver R. Tarp, administrerende direktør i Skadeservice, er initiativtager til bogen og foreningen Glade chefer, der også har en hjemmeside www.gladechefer.dk

Sammenligning

De sidste år har det været nærvær, mindfulness og autenticitet, der har været fremherskende i ledelseslitteraturen. Karen-Marie Lillelund udgav dog allerede i 2006 Humor i ledelse, der tangerer de samme emner. Lillelunds bog er mere dybgående og kan mere betragtes som en håndbog, hvor Tarps bog er de personlige bud på, hvordan man kan bringe humoren ind. De to bøger supplerer fint hinanden. En anden side behandler Trine Wiese i Den lykkelige leder, 2010, hvor det mere handler om at trives personligt med lederjobbet

Samlet konklusion

En letlæst bog, der kan bruges som inspiration til at bringe humor og menneskelighed ind i ledelsen