Lektørudtalelse

Forfatter: Mette Fersum

Anvendelse/målgruppe/niveau

Bogen er til alle dem, der skal mindes om, at de har brug for at holde pauser! Bogen er måske mest brugbar for dem, der ikke vil læse for mange sider, men blot have nogle enkle instrukser til forskellige måder at holde pauser på

Beskrivelse

Forfatteren, uddannet afspændingspædagog har tidligere skrevet Den store bog om afspænding, 2010 og et par andre meditationsbøger. Pausebogen er en lille pocketbog på 88 sider, som beskriver vigtigheden af at holde tilstrækkeligt med pauser i løbet af dagen. Han mener, vi har brug for mindst 3 pauser om dagen. Bogen er primært en beskrivelse af øvelser, man kan arbejde med. Hvis man sidder mange timer foran en computer, kan man arbejde med de fysiske pauseøvelser med bl.a. stræk, nakke- og holdningsøvelser. Øvelserne er ledsaget af vejledende fotos. I anden halvdel af bogen beskriver han forskellige former for meditationsøvelser med bl.a. meditation på åndedrættet, meditation for øjnene (som bruges hvis man arbejder meget foran en computer), gående meditation, spise-meditation m.m. Sidste side er gode råd til en bedre søvn og nyttige webadresser

Sammenligning

Der er mange titler med meditation og mindfulness, og også en del med fysiske øvelser. Det er svært at udvælge en frem for en anden, men det kunne være Meditation for alle : så let får du ro og pauser i en travl hverdag, 2009

Samlet konklusion

Denne lille bog med fysiske, mentale og meditative øvelser for kroppen og sindet ligner mange titler. Det gode ved denne bog er, at den er let læst og enkel i sit sprog

Materialevurdering oprindeligt udarbejdet til udgave fra 2011