Log ind
Jeg har glemt min kode - hvordan kan jeg få en ny?
Din kode til eReolen.dk er samme pinkode, som du bruger, når du låner bøger på biblioteket.
 
Hvis du har glemt din kode, skal du kontakte biblioteket i den kommune, du bor i. De kan hjælpe dig med at forny din pinkode eller oprette dig som ny bruger – eReolen.dk har desværre ikke mulighed for at oprette dig som bruger eller udstede en ny kode.
Hvorfor kan jeg ikke logge ind?
Hvis du ikke kan logge på eReolen bedes du gøre følgende:
  1. Tjek at lånekortnr./CPR-nr. og pinkode er indtastet korrekt. OBS: Brug ikke bindestreg i cpr-nr.
  2. Tjek at du har valgt et bibliotek på listen, som tilhører den kommune, du har folkeregisteradresse i. Hvis du bor i en anden kommune end det bibliotek, du vælger på listen, kan du ikke logge ind. Er du i tvivl om, hvordan du er registreret, kan du kontakte dit lokale bibliotek.
  3. Hvis du er sikker på, at dit lånekortnr./CPR-nr. og pinkode er tastet korrekt, og du tidligere har været logget ind på eReolen.dk, kan login-problemet skyldes udfald af serveren på dit lokale bibliotek. Prøv evt. at logge ind igen lidt senere.
  4. Hvis du benytter eReolens app, er det vigtig at bemærke, at du skal være på internettet for at logge ind.
 
Hvordan logger jeg ind?
For at kunne låne titlerne på eReolen.dk skal du være registreret som låner på dit lokale folkebibliotek , dvs. et bibliotek i samme kommune som den, du har folkeregisteradresse i.
 
For at blive registreret skal du henvende dig på dit lokale biblioteket, hvor du ved fremvisning af gyldig legitimation vil blive oprettet som låner. Du skal bruge dit lånernummer/CPR-nr. og en pinkode for at logge ind på eReolen.dk. 
 
Du vil blive bedt om at logge ind, når du forsøger at låne en titel eller du kan logge ind via ”Log ind” øverst på siden. Bemærk: Du skal ikke bruge bindestreg i CPR-nr., når du logger ind.
Hvad kan jeg se på 'min side'?
"Min side" er din helt personlige side og indgang til eReolen. "Min side” er den side, du logger ind på med dit lånerkortnummer/CPR-nummer. Her kan du se, hvilke ebøger eller lydbøger du har lånt, reserveret, downloadet eller føjet til din huskeliste.
 
På ’Min side’ har du mulighed for at forsætte med at læse/ lytte til de titler du har lånt. Når lånetiden på 30 dage er udløbet, forsvinder titlen fra “Min side”.
Hvordan søger jeg via emne?
Alle titler på eReolen er inddelt i emner. Du kan anvende emnemenuen 'Voksne', 'Børn' eller 'Falitteratur til at se hvilke titler der ligger under de enkelte emner som f.eks. Krimi, Fantasy eller Biografier. 
 
Under den enkelte titel er det angivet, hvilke emner titlen er mærket med. Hvis du klikker på et emne under en titel, får du præsenteret de øvrige titler på eReolen, der er kategoriseret indenfor dette emne.
Hvorfor virker søgefeltet ikke?

Hvis du oplever, at din søgning er meget langsom eller at den går helt i stå, kan det være en god idé at genindlæse siden. Dette kan du gentage, indtil søgefeltet virker igen.

Hvad kan jeg søge på?

Søgefunktionen søger på tværs af hele eReolen blandt alle titler (fritekst) – dvs. du kan søge på den enkelte forfatter, oplæser, titel eller på emneord. Som udgangspunkt kan du på eReolen enten vælge at søge på ét ord eller på en kombination af flere ord.

Hvordan søger jeg kun på ebøger eller lydbøger?

Du kan filtrere søgeresultatet, når du har søgt og fået dine resultater. Anvend indsnævringsmulighederne i venstre margin. Du kan eksempelvis klikke på e-bog, og du får nu kun alle resultater indenfor e-bøger.

Hvorfor finder jeg ikke noget, når jeg søger?
Hvis søgningen ikke giver nogle resultater kan du:
  1. kontrollere at søgeordene er stavet korrekt
  2. prøve at bruge synonymer. Du søger måske efter et emne, der er kategoriseret under et andet  ord.
  3. gøre søgningen mere generel. Prøv mere generelle udtryk i stedet for konkrete udtryk.
  4. forsøge at trunkere ved at tilføje "*". Skriver du hund*, får du resultat på ord som begynder på "hund", altså hund, hunde, hundene, hundens osv.
Hvis søgefunktionen er meget langsom eller går helt i stå, kan det skyldes din internetforbindelse. Prøv at genindlæse siden eller prøv igen senere.
Hvordan afleverer jeg en lånt titel hos eReolen?

Det er ikke muligt at aflevere titler lånt på eReolen før de 30 dage er udløbet – og dermed få adgang til flere lån. Dette skyldes bibliotekernes begrænsninger i antallet af lån pr. bruger pr. måned, som er en nødvendighed for at bibliotekerne kan overholde deres samlede månedsbudget.

Hvor mange ebøger og lydbøger kan jeg låne?

Antallet af titler du må låne pr. mdr. er afhængigt af, hvilken kommune du bor i. 

Spørg eventuelt på dit lokale bibliotek, hvis du har yderligere spørgsmål til kvoten i din kommune.

Hvor lang er lånetiden?
Lånetiden på en ebog/ lydbog fra eReolen er 30 dage.
 
Efter de 30 dage forsvinder den lånte titel fra ‘Min side’. Det er således ikke nødvendigt, at fortage noget i forhold til aflevering.
 
Downloadede titler fjernes ligeledes automatisk fra din App, når lånetiden er ophørt. 
 
Hvis du fjerner en titlen fra din app, vil den stadig kunne findes under ‘Min side’, hvis lånetiden endnu ikke er udløbet. 
Hvad koster det at streame?
Dit lokale bibliotek betaler for, at du kan låne titlerne fra eReolen.dk eller app’en af samme navn.  Men du skal være opmærksom på, at det koster dig almindelige datatrafik-takster at streame fra eReolen til bl.a smartphones og tablets.
 
Vær opmærksom på, at du kan risikere at modtage en ekstraregning fra din internetudbyder, hvis du ikke har styr på dit abonnement og på, hvor meget data du har lov at downloade og til hvilke priser.
 
Lydbøgerne på eReolen.dk varierer i størrelse. Du kan i informationen om bogen se hvor lang tid, afspilningen af bogen tager. En lydbog fylder ca. 20 MB data pr. time, men der er store forskelle på, hvor meget de enkelte browsere cacher/buffer. Chrome er den browser til PC/Mac, der cacher mindst og altså anvender mindst MB pr. time, når du læser eller lytter en bog. Android browserne anvender ca. 20 MB pr. time. 
Hvad kan jeg streame en ebog fra eReolen på?

Du kan streame ebøger fra eReolen.dk (hjemmesiden) vis  din enhed er opdateret én af følgende versioner.

  • Internet Explore 10 og derover
  • Chrome (nyere version)
  • Firefox (nyere version)
  • Safari  (nyere version)
  • Android 4.0 og derover
  • iOS 5 og derover
 
Derudover kan du også streame via eReolens app. 
Hvad kan jeg streame en lydbog fra eReolen på?
Til streaming af lydbøger via website anbefales det at benytte de nyeste browser versioner af
  • Chrome
  • Firefox
  • Safari
  • Internet Explorer 10 eller 11. 
 
Hvis du streamer via website til smartphone eller tablet kan du benytte:
  • IOS 5, 6, 7, 8
  • Android 4.0 og derover

Hvis du streamer fra en Flashplayer eller via vores HTML5 player vil afspilleren, når du klikker på pauseknappen, stoppe afspilningen og registrere, hvor du er kommet til. Det betyder, at næste gang du ønsker at forsætte afspilningen af den streamede titel, vil afspilleren starte dér, hvor du sidst stoppede afspilningen.

Hvad betyder streaming?

For at streame skal du være koblet til internettet, da filerne afspilles som et medie online. Titlerne gemmes derfor ikke på din harddisk, men hentes via din netforbindelse imens de afspilles.

Hvordan downloader jeg en titel fra eReolen?
Via eReolens app til iOS og Android kan du downloade dine lånte titler. 
 
Via app’en har du mulighed for at vælge, om du vil downloade den lånte titel. Når du downloader titlen kræves det, at du har internetadgang. Men så snart downloadet er gennemført, kan du logge af internettet og f.eks. læse/lytte bogen uden internetadgang.
 
Download ebog
  1. For at downloade titlen klikker du på 'Download'.
  2. Hvis du er tilsluttet et mobilt netværk og IKKE WI-FI, vil du få en besked, der informere dig om, at du ikke er på wifi og hvor meget data du er ved at hente. - Vær opmærksom på, at det kan være dyrt at benytte et mobiltnetværk, alt efter hvilket abbonement du har, når du downloader.
  3. Hvis du ønsker at forsætte dit download klikker du på 'Ja', ønsker du at skifte over til WI-FI, klikker du på ' fortryd'. Skift over på wifi via indstillinger på din smartphone/tablet og gå tilbage i eReol-app'en og klik på download igen.
  4. Når du har klikket på download, vil app'en begynde at hente den valgte titel.ebog tæller
  5. Du kan følge med i, hvor hurtigt titlen downloades via procentsatsen der vises.Ebog download læs
  6. Når titlen er downloadet vil ikonet 'Læs/’lyt online' ændre navn til 'Læs' eller ’lyt’ og download-knappen vil nu ikke længere være aktiv.
  7. Du har nu downloadet titlen, som du efterfølgende har adgang til, uden at du behøver at være på internettet.  
 
Bemærk: Du har kun adgang til dine lånte og herunder dowloadet titler, når du er logget ind på app'en. Du skal være på internettet for at logge ind på app'en. Så snart du er logget ind i app'en behøver du ikke længere internetadgang, for at læse dine downloadet titler.  
 
Hvad betyder download?

Download betyder at du "henter" data fra nettet, som gemmes på f.eks. din tablet eller smartphone. Dvs. at det vil optage plads på din enhed, når du downloader en titel fra ereolen.

Du skal dog være opmærksom på, at det kun er muligt at downloader titler fra eReolen via eReolens app til smartphone og tablet. Det er således ikke muligt at downloader via hjemmesiden på PC, Mac, smartphone eller tablet.

 

Hvordan reserverer jeg en titel?
  1. Vælger du en titel, hvor du bliver mødt med knappen ’Reserver’, kan du klikke på denne, hvormed du oprettes på ventelisten til den valgte ebog/lydbog. 
  2. Når du har reserveret en ønskede titel, tilføjes titlen på reservationslisten under din ’Min Side’. Herfra kan du følge med i, hvornår titlen bliver tilgængelig for dig.
  3. Du kan reservere 3 titler ad gangen. Det er muligt at slette reserveringer fra ”Min side”, hvis du ikke længere ønsker dem.
  4. Når det bliver din tur til at låne den reserveret titel, modtager du, pr. mail og/eller pr. SMS en notifikation om at titlen nu kan lånes.
  5. Lånet skal gennemføres indenfor 48 timer.
  6. Når lånet er bekræftet fjernes det fra reservationslisten og tilføjes på listen over dine aktive lån.
Hvorfor virker bogmærkefunktionen ikke?
Bogmærkerne, som du sætter i en ebog, knytter sig typisk til det første ord eller den første linje på siden, hvor du har sat bogmærket. Når du skifter fra at læse på en tablet til en smartphone eller omvendt, bliver bogens sider ombrudt på en anden måde for at kunne være på skærmen. Derfor kan det være, du skal læse lidt ned på siden for at finde den sætning, du var kommet til. Det samme kan ske ved skift fra online til offline læsning.
 
Bemærk: Bogmærkefunktionen opdaterer med bestemte intervallers mellemrum, så hvis du bladrer hurtigt igennem nogle sider, kan det være, at du skal bladre lidt frem igen, næste gang du åbner bogen.
Hvorfor kan jeg ikke se, hvor mange sider ebogen er på?
Antallet af sider i en ebog varierer alt efter om du læser bogen på en smartphone, en tablet eller en computer. Derfor giver det desværre ikke mening at oplyse sidetal på traditionel vis. På PC og MAC kan du altid se, hvor langt du er i en ebog, ved at holde øje med hvor mange procent du har læst.
 
I eReolens app 2.0 er procenttallet ikke vist, da bogen altid husker, hvor du er kommet til. Derudover har du mulighed for at sætte bogmærker undervejs i læsningen, hvis du ønsker det.
Hvad betyder fejlmeddelelsen?
  • Hvad betyder fejlmeddelelsen?
    Fejl #114 eller 1114
    Beskeden betyder, at der er indtastet et ugyldigt kortnummer og/eller pinkode.
     
    Hvis du ikke kan logge på eReolen bedes du gøre følgende:
    • Tjek at lånekortnr./CPR-nr. og pinkode er indtastet korrekt. OBS: Brug ikke bindestreg i cpr-nr.
    • Tjek at du har valgt et bibliotek på listen, som tilhører den kommune, du har folkeregisteradresse i. Hvis du bor i en anden kommune end det bibliotek, du vælger på listen, kan du ikke logge ind. Er du    i tvivl om, hvordan du er registreret, kan du kontakte dit lokale bibliotek.
     
    Fejl #120 eller 1120
    Beskeden betyder, at antallet af samtidige lån er overskredet. Du har opbrugt din kvote for, hvor mange titler du kan låne pr. 30 dage. Du vil igen få mulighed for at låne, når et af dine nuværende lån udløber.
     
    Fejl #125 eller 1125
    Beskeden betyder, at dit lokale bibliotek har opbrugt deres antal af udlån på eReolen for den pågældende måned. Når vi går ind i en ny måned, kan du igen låne via eReolen.
     
    Fejl #126 eller 1126
    Biblioteket har nået grænsen for antal udlån i indeværende måned. Når vi går ind i en ny måned, kan du igen låne via eReolen. Kontakt evt. dit lokale bibliotek for yderligere oplysninger. 
     
    Fejl #128 eller 1128
    Forlaget kan i op til 6 mdr. efter en titels udgivelsesdato fastsætte en maksimal udlånsmængde på i alt 1000 udlån på landsplan. Når grænsen for de 1000 udlån er nået på landsplan, står titlen ikke længere til rådighed via eReolen.dk. 
     
    Fejl #136 eller 1136
    Titlen er desværre ikke  tilgængelig på eReolen, og det er dermed en fejl, at titlen er på siden. Titlen findes som fysisk bog og kan i stedet lånes eller bestilles hjem via dit lokale bibliotek. Vi beklager fejlen!
     
    Fejl #137 eller 1137
    Du kan højst reservere 3 titler.
     
    Fejl #140 eller 1140
    Du har allerede reserveret bogen.
     
    Fejl # 141 eller 1141
    Du har indtastet en ugyldig emailadresse.
     
    Fejl # 142 eller 1142
    Du har indtastet et ugyldigt telefonnummer.
Kan jeg bruge eReolen, når jeg bor i udlandet?
Nej, for at få adgang til at låne bøger på eReolen.dk skal du være oprettet som låner på et bibliotek i Danmark, som er tilmeldt eReolen.
 
Bibliotekerne kan kun tilbyde adgang til eReolen for de borgere, som er bosat i kommunen. Derfor kan du kun bruge eReolen.dk, hvis du har folkeregisteradresse i samme kommune, som det bibliotek du oplyser i forbindelse med login på eReolen.dk.
Hvad skal jeg være opmærksom på, hvis jeg anvender eReolen i udlandet?
Hjemmeside: Hvis du normalt kan hente titler fra eReolen kan du også gøre dette, når du er i udlandet. Du skal dog være opmærksom på, at du via dit mobilabonnement betaler en pris pr. mb, som du henter ned.
 
App: Med app’en har du mulighed for at downloade titlerne og læse/lytte til dem uden brug af internettet. Download de ønskede titler hjemmefra, da dette kræver en internetforbindelse og potentielt kan være meget dyrt i udlandet.
 
Når titlerne er downloadet, kan du lytte til dem uden at være på internettet.
 
Vær opmærksom på: Når du tager til udlandet med app’en, skal du ikke logge dig ud. Hvis du logger dig af app’en, er det nødvendigt at have en internetforbindelse for at logge på igen. Så hvis I er flere brugere, der benytter den samme enhed til at læse/ lytte titlerne, er det altså nødvendigt med adgang til internet for at logge på med en ny bruger.
Hvordan kan jeg tage titler fra eReolen med på ferie?
Du kan enten låne og hente titlerne til offline læsning hjemmefra eller gøre det, imens du er på ferie. Du skal dog være opmærksom på dataforbrug, når du er i udlandet.
 
Det er en god idé at låne og hente den/ de ønskede titler til offline læsning hjemmefra. Så er du sikker på at have læsestof klar, og du skal ikke bekymre dig om dit dataforbrug i udlandet, hvis der eksempelvis ikke er trådløst internet (wifi) på feriestedet.