Tema / 10 gode bøger, der giver grønne fingre

Mangler du inspiration til din have, er der hjælp at hente i de mange ”blå titler” om havearbejde på eReolen. De ”blå titler” er ekstra lån, som du kan låne uden at bruge af din lånekvote.

 

Indret din have til dit behov

Er det blevet en sur pligt at lave havearbejde? Så har du måske overtaget eller anlagt en have, som ikke passer til dit eller din families behov. Jeg har selv brugt mange timer i en have, som aldrig rigtig blev min, indtil jeg i bogen ”Bliv ven med din have” fik inspiration til at indrette min have helt anderledes, og i dag er havearbejde en af mine yndlingsaktiviteter.

 

Find de rigtige planter til din have

Skal din have være en blomsterfyldt oase, en svulmende køkkenhave, en fodboldbane til børnene eller måske lidt af det hele? I ”Stauder” og ”Blomsterbogen” kan du få inspiration til buske, planter og blomster, som gør din have smuk på alle årstider. Du kan også få hjælp af Søren Ryge Petersen, som i bogen ”Spørg Søren” giver svar på alt fra ukrudt i køkkenhave til den perfekte græsplæne.

 

Altanen og byhaven

En have behøver ikke være stor. Du kan sagtens skabe et grønt fristed på en lille terrasse eller på din altan. Dorte Kvist giver i bogen ”Byhaven” idéer til blomster, krydderurter og grøntsager, som du kan dyrke i krukker. Har du mod på et større haveprojekt i byen, får du også i denne bog tips og tricks til, hvordan du kommer i gang med at dyrke din mad selv.

 

Haveglæde

Når du har forberedt, plantet og luget, er det tid til at nyde haven. Du kan fx slå dig ned i skyggen og læse om haveglæde i én af Søren Ryge Petersens mange bøger eller læs ”Det er aldrig for sent” og dyk ned i de tanker og overvejelser Ghita Nørby havde, da hun genopbyggede sin have. Du vil helt sikkert få inspiration til at gå i gang med havearbejdet igen.

 

Rigtig god fornøjelse

/Anette, Viborg Bibliotekerne