Tema / 10 gode bøger til din påskeferie

Ferien står for døren, og det betyder for rigtig mange tid til at få læst nogle gode bøger. Jeg har fundet 10 gode bøger frem, som emmer af forårsstemning, håb og forandring, og som jeg holder rigtig meget af. Der er både noget til dem, der elsker poesi og godt sprog, og dem, der elsker gode historier.

Nye måder at leve og bo på

I Malte Tellerups underfundige roman Hedeselskabet flytter de tre unge, kunstneriske venner Tobias, Viktoria og Andreas fra København til Vestjylland, hvor de eksperimenterer med samlivsformer, kunst, deres seksualitet og nye måder at leve sammen med naturen på. Tonen er ligefrem og humoristisk, og særligt mødet med lokalbefolkningen og den særlige og ordfattige vestjyske humor er et af bogens højdepunkter.

Kvindefrigørelse

Nogle andre, der eksperimenterede med nye måder at bo på og skabe noget i fællesskab, var kvinderne i den danske rødstrømpebevægelse. Pernille Ipsen har med bogen Et åbent øjeblik : da mine mødre gjorde noget nyt skrevet en dokumentarisk og personlig fortælling om syv rødstrømpers historie. De syv kvinder omtales som Pernilles mødre, for hun blev nemlig født ind i dette kvindefællesskab. Bogen er velskrevet og et helt unik indblik i en helt særlig tid i den danske feminismes historie.

Hjemmets sanselighed 

Den iranske digter og illustrator Hoda Hadadi har skrevet en fantastisk lille perle af en digtsamling, hvor alle hjemmets dufte og sanselige indtryk manes frem. Den kan høres som bilingual lydbog, hvor der veksles mellem dansk og persisk. Perfekt til en lidt længere gåtur!

Sort humor med plads til alvor og omsorg

Har du brug for at læse en god roman med en befriende sort humor, så kan jeg varmt anbefale Katrine Grünfeldts nye skilsmisseroman Værelse samlet af kvinder og Torben Munksgaards Johns sagahvor hovedpersonen John indleder et alderdomsoprør for at genvinde alt det gode, der ifølge ham var i gamle dage. 

Gode digte om forandring, natur og glæden ved at gå

Mine sidste anbefalinger er digtsamlinger. Det drejer sig om Walt Whitmans udødelige klassiker Til græsset ved søens bred er jeg flygtet (Leaves of grass), som han genskrev hele livet. Den er i mine øjne suveræn til hvert et forår. Morten Søndergaards Et skridt i den rigtige retning, der bl.a. handler om glæden ved at gå formålsløse ture og en moderne genskrivning af myten om Orfeus og Eurydike, passer også meget godt til de mange gåture, som ekstra mange for tiden nyder at begive sig ud på, og så Gry Stokkendahl Dalgas enestående digtsamling Det er herfra jeg vil begynde at tale, disse ord kan finde vej, der handler om en ung transkvindes tanker og følelser. Selvomt stoffet er sårbart, så emmer den af håb, mod og forandring.

God læselyst - VH Rasmus Riiskjær, Husum Bibliotek