Tema / 10 korte, kolde gys
Vi er nået til en årstid, der river i ansigtet og rusker i sjælen. Vinden er kold, og nætterne er mørke. Instinkterne siger, at vi skal samles os omkring bålet. Men folk er heldigvis forskellige - nogle vinterbader og andre læser sig dybere ind i kulden og mørket.
Den perfekte baggrundsstøj til din læsning
Jeg hører personligt til de sidste. Ruskende vind er den perfekte baggrundsstøj til at læse et godt gys - så man kan lige så godt åbne en bog og lukke mørket ind. Og et koldt gys er godt, men et kort gys er endnu bedre, så i den anledning har jeg samlet ti eksempler på korte fortællinger, der kravler under huden på læseren. Fra klassiske historier over de korte romaner til eksempler på danske forfattere, der forstår at skrive horrornoveller.
Find vej i mørket
Jeg har samlet dem herunder - som et godt sted at starte eller finde vej dybere ind i mørket. Du finder tre samlinger af klassiskere, blandt andet Daphne Du Mauriers Fuglene og andre fortællinger, hvor titelnovellen senere blev til en kendt Hitchcock-film. Du finder også tre korte romaner, hvor min personlige favorit nok er Grete Roulunds fortættede lille stemningsstykke De små søstre. Sidst men ikke mindst, finder du fire novellesamlinger med både nye og gamle danske noveller, hvor jeg nok ville pege på Thomas Strømsholts samling, hvis du skulle finde et sted at begynde.