Foto af Twin towers

Tema / 20-året for terrorangrebet 11. september

11. september 2001 blev USA udsat for en række frygtelige terrorangreb, der rystede hele verden. I disse dage er det præcis 20 år siden.

Angrebet på World Trade Center i New York står stærkt i de flestes erindring. Billederne af de to fly, der styrer direkte imod de ikoniske bygninger, står klart på min nethinde, og jeg husker præcis, hvor jeg befandt mig den eftermiddag: Jeg købte gummistøvler til min datter, da jeg i køen hørte en mand fortælle ophidset om hændelsen. I første omgang troede jeg, at det drejede sig om en film, men det gik efterhånden op for alle i køen, at det var den rene skinbarlige virkelighed.

Terrorister havde kapret fire fly og fløjet to af dem direkte ind i tvillingetårnene, som efterfølgende kollapsede. Et tredje fly blev styret direkte ind i det amerikanske forsvarsministrium Pentagon, mens det fjerde aldrig nåede sit mål, men i stedet styrtede ned på en mark i Pennsylvania. Over 3.000 mennesker mistede livet i forbindelse med angrebene.

Bøger, der bearbejder tragedien

Efterfølgende er der skrevet mange bøger, der på forskellig vis berører terrorangrebet. ”Ekstremt højt og utrolig tæt på" af Jonathan Safran Foer  er en tankevækkende bog om den ensomme 9-årige dreng Oscar, der mistede sin elskede far, der befandt sig i et af tvillingetårnene på den skæbnesvangre dag. Blandt sin fars ting finder Oscar en nøgle i en kuvert med navnet Blake på. 

I håbet om, at det måske kunne være en skattejagt, som hans far har lavet til ham, bevæger han sig rundt i byen og opsøger folk, der hedder Blake. I sin søgen kommer han i kontakt med mange forskellige mennesker og får på den måde bearbejdet sin sorg. "Ekstremt højt og utrolig tæt på" er en gribende roman, som varmt kan anbefales. På listen nedenfor har jeg samlet flere bøger om 11. september 2001. 

 

Lotte / Gladsaxe Bibliotekerne