Tema / 3 bøger, der fik mig til at læse igen

De fleste kender det nok: Sommetider daler læselysten, og bogen på natbordet ligger bare og samler støv. Så hvordan kommer man i gang igen? 

Disse tre bøger fik mig tilbage på sporet efter nogle perioder med læsestilstand. Fælles for dem er, at de er letlæste og egner sig glimrende til en kort læsestund inden sengetid.

1) Tom Rachmann – De ufuldkomne

Når jeg tænker på denne her, får jeg automatisk en lille klump i halsen. Præcis hvorfor, kan jeg ikke sige, men den rørte mig på en helt særlig måde, der sidder i mig selv nu, mange år efter. Bogen er en mosaik af små fortællinger, hvor vi følger et skønt persongalleri med omdrejningspunkt i en engelsksproget avis i Rom. Læs den!

2) Erlend Loe – Helvede

Denne roman er både hurtigt læst – og virkelig sjov! Hvis du er faldet af læsevognen, er Erlend Loes underfundige humor en sikker måde at komme tilbage i omdrejninger.

3) Auður Ava Ólafsdóttir – Ar

Som så mange andre var jeg også helt vild med Auður Ava Ólafsdóttirs korte roman om Jonas, der har så mange ar på sjælen, at han tager på en rejse for at gøre en ende på sit liv. Det lyder måske nok som en tung sag, men jeg kan forsikre dig om, at den er både humoristisk, let og livsbekræftende.

God fornøjelse med læsningen!

/Anne