Tema / 3 gode læseoplevelser fra året, der gik

Mit læseår 2021 bragte mange gode læseoplevelser. Der har været udfordrende bøger, som har givet stof til eftertanke, bøger som har sat gang i fantasien, og uforpligtende underholdning, når jeg trængte til lidt eskapisme.

Her kan du se et lille udpluk af bøgerne. Og så glæder jeg mig til, hvad læseåret 2022 kommer til at bringe!

Britisk krimihåndværk med et stænk humor

Kan en bog om hjælp til selvmord også være humoristisk? Ja, det lykkes faktisk for Belinda Bauer med den lidt utraditionelle krimi ’Exit’. Enkemanden Felix på 75 år er med i en forening kaldet ’Exiters’, som yder en slags passiv dødshjælp til uhelbredeligt syge mennesker inden for lovens rammer. Men en dag går noget grueligt galt, og Felix er pludselig på flugt fra politiet. Og det er ikke længere så let at kravle over et plankeværk, når man er kommet op i årene…
Beskrivelserne af den godmodige Felix, og de andre personer der inddrages i miseren, er indkapslet i en knastør britisk humor. Det gør, at ’Exit’ til trods for bogens tunge emner føles som en opløftende læseoplevelse.

Gribende socialrealisme fra 80’ernes Glasgow

I den selvbiografiske roman ’Shuggie Bain’ af Douglas Stuart følger vi drengen Shuggie, som bor i et trøstesløst Glasgow, hvor arbejdsløshed og fattigdom hersker. Faren er for det meste fraværende, mens moren Agnes er alkoholiker og har svært ved at tackle hverdagens udfordringer. Og Shuggie må også kæmpe med, at han skiller sig ud fra de andre drenge og ikke føler sig ”normal”.
Det er hjerteskærende læsning, men der svælges heldigvis ikke for meget i alt det miserable. Forholdet mellem mor og søn er decideret rørende skildret, og selvom man får lyst til at ruske moren og sige ”Tag dig sammen!”, forstår man også, hvorfor det er så svært for hende.

Sprogligt legende roman om venskab, kærlighed og længsel

En af de få danske bøger, jeg fik læst i år, er Tine Høegs ’Tour de chambre’. Hovedpersonen Asta er 33 år og forfatter. En dag modtager hun en indbydelse til en mindehøjtidelighed for veninden Mais afdøde kæreste August, og det bringer minder om dengang, de alle tre boede på kollegie sammen. Minder om stærke venskaber, spirende forelskelser og alt det usagte.
’Tour de chambre’ var specielt sprogligt en fornøjelse at læse. Tine Høeg har en helt særlig poetisk stil med brudte sætninger, lidt tekst på hver side og hverdagsnære replikker. Og så er hun rigtig god til at sætte ord på ungdomslivets facetter, mange vil kunne genkende, herunder alle de akavede og modstridende følelser, der ellers kan være svære at sætte ord på.

 

Jge ønsker alle et godt læseår 2022!

/ Stine, Gladsaxe Bibliotekerne