Tema / 3 gode slægtsromaner til sommerferien
Slægtsromaner er en populær genre, og jeg vælger tit at pakke en slægtsroman med i feriekufferten. Der er et eller andet betryggende ved at følge den samme slægt over en længere periode, og der vil ofte være relationer og familiedynamikker, man kan spejle sig i og genkende.
Jeg vil anbefale 3 gode slægtsromaner, som alle har det til fælles, at de omhandler flere generationer af samme familie, og at historien tager dig med på tværs af landegrænser.
Forladtheden
Hvis du kan lide en dramatisk og storladent fortalt slægtsroman, så prøv "Forladtheden" af Elisabeth Åsbrink. Vi følger tre generationer af kvinder i tre forskellige byer i Europa, baseret på forfatterens egen familiehistorie.
Klub Held og Glæde
Omdrejningspunktet i denne roman af Amy Tan er fire kvinder, som er rejst fra Kina til USA, og deres døtre, som vokser op i en helt anden kultur. Jeg læste bogen for mange år siden, men kan huske, den gjorde et stort indtryk på mig. Især de komplicerede forhold mellem de kinesiskfødte mødre og de amerikanskfødte døtre er urolig rørende beskrevet, så husk at have en kleenex ved hånden…
Hr. Isakowitz’ skat
Danny Wattin tager sammen med sin søn og sin far på roadtrip fra Sverige til Polen, hvor målet er at finde oldefarens hemmelige skat. Romanen omhandler tunge emner såsom holocaust, men den formår at balancere det sørgelige med humor og hjertevarme.
Go' fornøjelse med sommerlæsningen.
/ Stine, Gladsaxe Bibliotekerne