Somemranbefalinger

Tema / 3 gode anbefalinger fra lånerne

Dagligdagen på et bibliotek er fuld af sjove og berigende oplevelser og ikke mindst en masse gode samtaler med lånerne. Indimellem får jeg selv en anbefaling med på vejen - og det har givet mig nogle virkelig gode læseoplevelser med bøger, jeg normalt ikke ville have grebet. Her er to bøger, jeg har nydt for nylig - og én, jeg blev anbefalet i begyndelsen af ugen, som jeg ikke kan vente med at komme i gang med, når min ferie starter!

"En Uretfærdig" Tid af Grethe Tinning

Vi befinder os i København i 1885, hvor fabriksarbejde var livsfarligt, og kvinder ikke blev regnet for ret meget. Grethe Tinning har skrevet et frustrerende, men gribende portræt af nogle store personligheder, der på forskellig vis bliver ofre for det, der i sandhed var en uretfærdig tid.

"Delhis Smukkeste Hænder" af Mikael Bergstrand

"Delhis Smukkeste Hænder" er en humoristisk og lettere mærkelig historie om en midaldrende svenskers møde med det farverige Indien. Han starter rejsen som en knækket mand uden noget at se frem til; konen smuttede for mange år siden, og fyresedlen brænder frisk i lommen. Men Indien - og ikke mindst den indiske befolkning - byder på andet og mere, end han regnede med.

Biavleren fra Aleppo af Christy Lefteri

Min egen sommerferiebog, som jeg endnu ikke har læst. Låneren beskrev den som en bog, der bliver hængende længe - tankevækkende og smuk. Den handler om biavleren Nuri og hans blinde kone Afra, der må flygte fra Syrien og alt, hvad de kender. Målet er et godt liv i Storbritannien, men vejen er lang, og den foregår på mere end ét plan.

Rigtig god læselyst - og god ferie!

/Mie, Viborg Bibliotekerne