zombie

Tema / 5 danske horrorforfattere

Der er noget med skræk og afstand. Jo længere væk noget er, desto mindre skræmmende er det. Kommer telefonopkaldet inde fra huset? Så har du et problem. Er det naboens, der ringer? Så kan du låse dørene og ringe efter hjælp. Ligger der nogen i naboens seng, vil du nok drikke din aftenkaffe og aldrig tænke over det - men ligger der nogen i din seng sammen med dig, som ikke burde være der, så vil det påvirke din evne til at sove.

 

Så hvorfor ikke søge sin horror fra en dansk forfatter? Sådan en, der kan risikere at stå bag ved dig i køen i supermarkedet med ansigtet skjult bag sin maske.

 

For at hjælpe med det har jeg fundet fem stadig aktive danske forfattere med flere gode horrortitler på CV'et og valgt en af deres bøger, som jeg kan stå inde for.

STEEN LANGSTRUP

Langstrups første bog, vampyr-romanen "Blodets nætter", udkom helt tilbage i 1995, så han har en del titler under bæltet, både horror, krimi og andet. Og han er blevet bedre med årene - for at holde en lille forbindelse tilbage til det forrige årtusind vil jeg dog pege på trebindsværket "Plantagen", hvor han vender tilbage til åstedet for sin første udgivelse, den lille by Gillsby. Og ud i Den Lukkede Skov, hvor noget gammelt er sluppet løs og langsomt kryber nærmere.

NIKOLAJ HØJBERG

Højberg har i de senere år kastet sin opmærksomhed på børnebøgerne - men graver man lidt tilbage i tiden, finder man flere novellesamlinger med små, gyselige perler. Jeg har udvalgt "Vandringer i mørke", hovedsageligt for novellen "Pink", der starter så roligt og dagligdags med en telefonsamtale og snart eskalerer til kosmisk rædsel.

TEDDY VORK

Vork er ikke den mest produktive horrorforfatter - men jeg kunne godt være fristet til at kalde ham den stilistisk mest sikre. Vork har både skrevet mere klassisk præget gys og skarpe noveller, men min favorit er nok hans 2012-udgivelse "Ex", hvor han bruger psykisk sygdom til at tvinge en kile ind i normaliteten - og derefter lader fortidens spøgelser sive langsomt og uundgåeligt ind i hovedpersonens liv. Det er en mesterligt skummel fortælling.

JONAS WILMANN

Wilmann er glad for novellen - og dem skriver ham så med store dele blod og splat. Det er blevet til en del udgivelser gennem årene, men hvis jeg skal vælge en, må det næsten blive "Frygt-filerne", der også vandt årets horrorpris i 2012. Det er korte, grumme historier med effekterne skruet op, og det er grum underholdning for skræk-afficionadoen.

A. SILVESTRI

Silvestri har nok skrevet lidt bredere end de andre navne her på listen - hans udgivelser bevæger sig gnidningsløst mellem horror, realisme, science fiction og andet. Men rædslen er heldigvis rigt repræsenteret. Og et godt sted at starte med den er novelleromanen "Tre", der også leger lidt med genren. Tre horrorforfattere samles ved den store forfatters dødsleje og må fortælle den bedste historie for at kunne videreføre hans arv. Det bliver tre stemmer, der smelter sammen til et skrig af rædsel.

 

Alle de fem forfattere her har skrevet en del, så der er nok at gå i gang med og masser af gode gys at finde. Dette er blot fem gode steder at starte.