Tema / 5 gode bøger til januarlæsning

Kender I det at være i gang med at læse en rigtig god bog, som man har svært ved at lægge fra sig? En bog man bare har lyst til at læse i til langt ud på natten? Sådanne læseoplevelser har jeg haft et par stykker af i juleferien. Jeg har simpelthen vendt sociale medier og Netflix ryggen for at fordybe mig i bøgerne – og det har været skønt.

Gode læseoplevelser:

Jeg har læst 'I Guds rige' af Anne-Grethe Bjarup Riis og 'Hvide bomster' af Sissel-Jo Gazan. Deres bøger er nærværende og intense, og begge skriver gribende og fængslende. De er endnu ikke på eReolen, så mens vi venter på det, kan jeg anbefale at lytte til podcasten Tid til bøger hvor hhv. Anne-Grethe Bjarup Riis og Sissel-Jo Gazan medvirker og fortæller om deres nyeste bøger. Podcastene er med i nedenstående liste. Begge bøger er fantastiske og giver mig lyst til at læse flere bøger af de to forfattere i 2021.

Sissel-Jo Gazan

Jeg vil lægge ud med at læse 'Dinosaurens fjer' og 'Svalens graf' af Sissel-Jo Gazan. En lille utraditionel krimiserie, som blander kærlighed, videnskab og psykologisk drama. Hovedpersonen er Anna, der er tilknyttet Biologisk Institut. Hun hvirvles ind i omstændigheder, der gør, at hun sammen med politimanden Søren er med til at efterforske et par mord begået på instituttet. Kendetegnende for forfatterskabet er, at Sissel-Jo Gazan ofte lader handlingen udspille sig i lidt anderledes og eventyrlige miljøer. Hun bruger ofte fiktion, naturvidenskab og referencer til virkelige begivenheder i sine bøger. 

Anne-Grethe Bjarup Riis

Jeg glæder mig til at læse trilogien om Helene Sandholm, der kører derudad med karriere, børn og ægteskab, og de udfordringer det kan give. Det er omdrejningspunket  i bøgerne 'Send mere sex', 'Send flere børn' og 'Send mere kærlighed'. Bøgerne skulle være humoristisk læsning, mens temaerne og problematikkerne er nogle, som mange kvinder kan identificere sig med. Anne-Grethe Bjarup Riis er ikke bange for at trække på sine egne erfaringer og oplevelser, når hun skriver.

Jeg glæder mig til at læse bøgerne her på eReolen og håber, at I vil læse med.

/Lotte. Gladsaxe Bibliotekerne