Podcast anbefalinger

Tema / 5 podcast-anbefalinger fra en pendler

Jeg har pendlet rigtig meget de sidste par år. Flere kilometer, end jeg orker eller evner at tælle sammen. Og lige så mange kilometer, jeg har pendlet, lige så mange timers podcast har jeg fortæret på de mange lange strækninger. Det er nemlig perfekt tidsfordriv, når man sidder på en 1,5 time lang togtur og synes, at der er lige lovligt langt fra Aarhus til Kolding. Her har podcasts været min trofaste følgesvend. Jeg har endda været så opslugt af nogle podcasts, at jeg faktisk ikke havde lyst til at stå af, når toget endelig nåede til mit stop. Måske nogen kender den oplevelse fra en god lydbog?

Mit kærlighedsforhold til podcasts tog altså fart, da jeg begyndte at pendle. Jeg fandt nemlig hurtigt ud af, at formatet var et godt supplement til bøger og lydbøger på de dage, hvor jeg var lidt for træt til at samle mig om et kompliceret plot. Podcasts er ofte kortere end lydbøger, og de fleste af dem, du finder her på eReolen, har en længde på ca. 30 minutter.

Kan man som mig godt lide at fordybe sig i én historie eller ét emne, findes der et hav af podcast-serier, som består af flere kortere afsnit, man kan bryde op og lytte til, mens man klarer vasketøjet, havearbejdet eller noget helt tredje. Rigtig mange podcasts er bygget omkring en samtale mellem to eller flere personer, hvor man som lytter bliver en slags flue på væggen. På den måde minder de om helt traditionel taleradio og er altså ideelle, når man vil zoome ud af hverdagens trummerum for en stund.

Herunder finder du et udpluk af mine favoritpodcasts på eReolen, som alle får dig til at ønske, at togturen var bare lidt længere:   

Gyldendal podcast – gæsterne i programmet fortæller om deres forhold til litteratur og de bøger, der har betydet noget særligt i deres liv. Hør også forfattere som Kaspar Colling Nielsen fortælle om den til tider angstprovokerende proces, det er at skrive og udgive en bog. Find alle afsnit her.

Tænkepauser – formatet, vi kender som de små paperbacks fra Aarhus Universitetsforlag, der dykker ned i et specifikt emne, er nu udkommet i lytteformat. Det er letspiseligt, klogt og tankevækkende på samme tid. Find alle afsnit her.

Alt om Brontë-søstrene – serie, der ser nærmere på Brontë-søstrenes forfatterskab, opvækst og familieliv, fortalt af Lise Lotte Frederiksen, cand. mag. i dansk, engelsk og teatervidenskab. Find alle afsnit her.

De 95 procent – en samtalepodcast om alt det, vi tror, vi har styringen over i vores liv - fra sixpacks til slankekure - men som vi i virkeligheden slet ikke er herre over. Find alle afsnit her.

Jacobs slum – fra den nye verden – en historisk, medrivende podcast om den dansk-amerikanske fotograf og journalist Jacob A. Riis, der rejste til USA i 1800-tallet for at dokumentere de fattiges vilkår i New Yorks glemte gyder. Find alle afsnit her.