Fagbøger på engelsk

Tema / Årets bedste fagbøger på eReolen Global

Jeg har udvalgt en buket af 25 fagbøger på engelsk fra 2021, som kan lånes på eReolen Global. Det er alle titler, som har været bestsellere i USA eller Storbritannien det seneste år.

Vi lever i en omskiftelig tid, og det er derfor forfriskende at læse fagbøger af forfattere, der hjælper med at perspektivere og sætte ord på tidsånden og vores virkelighed. Forfattere giver os i biografier unikke indblik i liv og identiteter, der på mange måder er meget anderledes end danske, men som kan inspirere os til at se, at vi lever i en mangfoldig verden. 

De engelsksprogede fagbøger er udtryk for stor diversitet i de kulturelle, historiske og politiske strømninger, der har præget 2021. Tendensen har bl.a. været udgivelser om Trump-æraen i Det Hvide Hus, slaveriets betydning for USA's historie og klimaforandringer. Andre aktuelle emner er krigen i Afghanistan, Facebooks mediedominans og forretningsimperiet Amazon. 

Jeg vil fremhæve tre vidt forskellige titler: 

Sort humor med bid 
Trænger du til en sund latter, så vil jeg anbefale dig at lytte til standupkomikeren Phoebe Robinsons lydbog 'Please Don’t Sit on My Bed in Your Outside Clothes'. Det er humoristiske essays med kant, der spidder mange almindelige hverdagssituationer. I et højt tempo fortæller hun om parforhold under lockdown, afrohår, rejser og pop-kultur. 

Slaveriets historie i USA genskrives 
'The 1619 Project: A New Origin Story' er kåret som en af de væsentligste amerikanske bøger i 2021. Det er over 400 år siden, at det første slaveskib ankom til den amerikanske kyst. Forfatterne genskriver historien med essays, digte og skønlitterære tekster og viser, hvordan slaveriet stadig påvirker det amerikanske samfund i dag.  

Fremtidens medicinske mirakler 
To kvinder vandt i 2020 Nobelprisen i kemi for deres banebrydende forskning om en ny genteknologi, der kan ændre vores DNA. Opdagelsen har potentiale til at helbrede kræft, børns arvelige sygdomme og udøve andre medicinske mirakler. 'The Code Breaker: Jennifer Doudna, Gene Editing, and the Future of the Human Race' fortæller om den menneskelige side af at få en karriere som forsker og om de store moralske spørgsmål videnskabelige gennembrud fører med sig.  

Find mange flere engelske fagbøger på eReolen Global.
God læselyst.

Lone U. / Vejle Bibliotekerne