Tema / Årets læseoplevelser
De sidste uger af 2017 vil eReolens redaktion anbefale de bøger, der har givet dem årets bedste læseoplevelser. Denne gang er det Anne, der anbefaler.
Albert Camus: Den fremmede
En af mine absolut største læseoplevelser i 2017 var Albert Camus’ "Den Fremmede" indlæst af Dan Schlosser. Jeg har tidligere læst klassikeren i en støvet papirudgave, men det var en helt anderledes og særlig oplevelse at få bogen læst op.
Handlingen foregår i Algeriet, hvor man følger en ung mand og hans rejse gennem retssystemet, efter at han – mere eller mindre tilfældigt – er kommet til at slå en anden mand ihjel.
Gennem fortællingen skildrer Camus fabelagtigt det fremmede i form af den fremmede nordafrikanske kultur samt hovedpersonens fremmedhed over for sine handlinger, følelser og bekendtskaber. Og dette understøtter Dan Schlosser helt perfekt i sin oplæsning.
Tænkepauser: Erindring
En anden læseoplevelse, der har sat sit præg i mig, er Tænkepausen om erindringen. Psykologiprofessoren Dorthe Berntsen giver et spændende indblik i menneskets kringlede hjerne og psyke. Hvordan kan minder f.eks. sætte sig i kroppen? Og hvorfor fremkaldes erindringer af bestemte dufte og lyde?
Tænkepausen har givet masser af stof til eftertanke, og det har (meget apropos) brændt sig fast i min erindring, præcis hvor jeg befandt mig, da jeg lyttede til de mest interessante passager. De kan nu noget helt særligt, de lydbøger.
/Anne, eReolen