Tema / Anbefaling: 5 forskellige tankerejser

Sommeren 2020 vil nok blive husket som den, hvor der blev lagt begrænsninger på rejselysten. Hvad enten man er vant til at rejse ud eller blive hjemme i ferien, kommer det nok til at være noget anderledes. Der er heldigvis masser af bøger, som kan hjælpe dig med at få gode oplevelser i Danmark, men det er dog ikke dem, jeg har tænkt mig at kigge på her. Jeg er nemlig vant til at blive inden for grænsen og ved, at ens tanker sagtens kan rejse langt, selv om man fysisk kun har skiftet postnummer.

 

Jeg har fundet fem bøger her fra eReolen, som lader dig rejse i tid og sted, uden du behøver at flytte dig en centimeter. Rejserne jeg vil præsentere dig for er vidt forskellige, og tager dig både verden rundt og tilbage i tiden til steder, der nu kun findes i bøgernes verden. 

 

1. For den fingerrejsende  

Der var engang, hvor det trykte kort var den letteste måde at rejse på - at tage på fingerrejse og drømme sig væk til eksotiske lande og eventyrlige afkroge. Nu, hvor kortet er flyttet over i vores telefoner, kan du næsten opleve de steder, du drømmer om, uden at bevæge dig. Personligt sætter jeg nu stadig pris på et godt atlas, og eftersom de ikke bliver opdateret i samme fart som Google Maps, giver de os mulighed for at rejse tilbage i tiden. 

 

Keld Nielsens bog om Danmarkskortet tager dig endnu længere tilbage - til dengang kortet blev skabt. Danmarkskortet, i al fald. Han fortæller om dengang, astronomien fik et barn: nemlig landmålingen. Og hvordan dette blev til et mere og mere nøjagtigt kort over Danmark. Det er en interessant rejse, som har lagt fundamentet for meget af den teknologi, vi i dag tager for givet.

 

2. Verden rundt med frimærker

Lidt i samme dur er Bjørn Berges Landene som forsvandt : 1840-1975. Her er udgangspunktet ikke landkortet, men et andet ret snævert interesseområde, nemlig frimærker. Ligesom de trykte kort kan frimærker fungere som sære trofæer fra nær og fjern. De giver et ekstremt afgrænset indblik i, hvad der er vigtigt for de lande, der står påstemplet dem; nogle gange så snævert, at det kan være overraskende at se et dansk frimærke.

 

Og ligesom kortene tillader frimærkerne os at rejse i både tid og rum - nogle gange har de endda eksisteret længere end de lande, som de repræsenterer. Det er det, Bjerge skriver om her - med udgangspunkt i sin egen samling af frimærker, lader han læseren besøge 50 lande, som ikke længere eksisterer. Du kan bogstaveligt talt kun rejse til dem i tankerne.

 

3. En rolig vandring 

Hvad vil det sige at rejse? Det er et af de spørgsmål, der virker enkle, men som lynhurtigt folder sig ud og bliver mere komplekst, så snart man kigger nærmere på det. Det er bøgerne ovenfor et godt eksempel på. Det er også et emne, som den nobelprisvindende Olga Tokarczuk forsøger at indkredse i sin roman Rejsende. Og ligesom en rejse kan bestå af mange indtryk, er hendes bog ikke blot en historie med en naturlig start og slutning, men en samling af mange fortællinger, som snoer sig mellem hinanden.

 

Rejsende bevæger sig mange steder hen - også i tiden - fra 1600-tallets Holland til nutidens Moskva. Virkelige såvel som fiktive personer strømmer igennem dens sider. Olga Tokarczuks bog er i rejsetermer ikke nogen smuttur, men en rolig vandring for den tålmodige læser. Og så er det også én af den slags bøger, hvor det kan tage noget tid at vende tilbage til den virkelige verden, efter man har lagt den fra sig. Det er med andre ord en stor læseoplevelse. 

 

4. Sænk ambitionerne og bliv klogere

Ferie kan ofte bære en snært af dårlig samvittighed med sig - for nu er der jo tid, og så burde man gøre alle de ting, man har udskudt i hverdagen: Male vinduerne, lave supersund mad, begynde at løbe, læse de store klassikere, blive klogere. Men i stedet for at anbringe dig selv i den uendelige kø af mennesker, som har indset, at Ulysses ikke er for dem (jeg står et par pladser fremme), så vil jeg opfordre dig til at slå adskillige fluer med ét smæk - bliv klogere, oplev verden og nyd det undervejs!

 

Jeg kan anbefale Bill Brysons En kort historie om næsten alt. Ikke alene er det en tur gennem det meste af verden, det er også spændende og underholdende læsning, som samtidig gør dig klogere. 

 

5. Bring tankerne til ro

Den sidste rejse jeg vil anbefale er ikke en i tid og rum, men i sindet. En rejse som forhåbentligt kan bringe tankerne i ro. 

Min sidste anbefaling er Rasmus Barud Thomsens bog Det vi tænker på inden vi falder i søvn. Thomsen giver lidt baggrund om søvnforskning og de problemer, der kan være med den natlige inaktivitet, men det meste af bogen indeholder en række kendte menneskers beskrivelser af deres forhold til søvnen. Med en smule held kan man genkende sig selv og finde forslag til løsninger på de problemer, man selv måtte have - ifølge bogen sover henved halvdelen af os danskere dårligt. Selv når vi skal forestille at slappe af, hvilket man jo burde gøre i ferien!

 

God sommer - og god ferie, hvor end den går hen! 

 

/Janus, Horsens Bibliotek