Tema / Bag facaden - 4 hudløst ærlige beretninger

De fleste mennesker oplever modgang og kriser i perioder af deres liv. Det kan være sygdom, afhængighed, psykiske problemer og lignende. Heldigvis kommer mange oven på igen eller finder en måde at leve - sammen med det svære. Nogle har endda overskud til at skrive om deres oplevelser.
 

Jeg har udvalgt fire selvbiografier med personlige og hudløst ærlige beretninger, hvor vi får et indblik ind i det uperfekte liv - bag facaden.


At leve et dobbeltliv

Anja Fonseca var igennem flere år en populær tv-vært, men bag det tilsyneladende perfekte ydre kæmpede hun med spiseforstyrrelsen bulimi. I biografien I morgen stopper jeg fortæller hun om barndommen og forholdet til sin perfektionistiske mor. Og hvordan hun som voksen levede et slags dobbeltliv, så hun over for omverdenen virkede som én, der havde totalt styr på tingene.
 

En anden, der kender til det at leve et dobbeltliv, var Thomas Banke. Han var et ungt politisk håb og borgmester i Fredericia. Men der var en skyggeside: Han var afhængig af stoffer. Det beretter han åbenhjertigt om i Borgmester på stoffer: mine fire år i narkohelvede.

 

En uperfekt barndom

Med en far som Thomas Winding, kongen af børne-tv, forestiller man sig, at Alberte Winding må have haft en magisk barndom. Men det var den langtfra hele tiden, som hun fortæller i erindringsbogen Kastevind. Moren begik selvmord, og faren blev gift fem gange, og midt i det hele var lille Alberte, som i høj grad var overladt til sig selv. En stærk bog skrevet i et stemningsfuldt sprog.
 

For Pernille Rahbek var barndommen heller ikke nogen dans på roser ifølge hendes erindringer Kan man se jeg har grædt. Udadtil boede hun i et pænt og velhavende hjem, men bag den perfekte facade tegnede sig et noget andet billede. Moren var alkoholiker, og Pernille lærte i en tidlig alder at klare sig selv og være den voksne i familien.


Go' læselyst.

/Stine Pedersen, Gladsaxe Bibliotekerne