Tema / Tak for mit Silas-univers, Cecil

»Han kom sejlende nedad floden i en sær lille brednæset båd, og han sejlede ikke siddende oprejst som andre, brugte ikke årerne, men lod strømmen føre sig som den havde lyst.«

 

Scenen er de første linjer i den række af bøger, som lagde kimen i min spirende identitet som læsehest, og så er de en tilsynekomst af et nyt, frigjort barnesyn, som ændrede børnelitteraturen for altid. Samtidig er de skrevet af en forfatter, som vi nu har mistet, men hvis litterære universer vil leve videre i rigtig mange mennesker.

 

Nybrud i dansk børnelitteratur

Personligt havde jeg fået hele serien om drengen Silas og hans smukke sorte hoppe i nonfirmationsgave, og det var første gang, jeg læste og lod mig implodere i et så stort romanværk på egen hånd. Mødet med Cecil Bødkers tidsubestemmelige bondesamfund og sabelslugerbarnet Silas, der lod sig flyde alene, sidelæns og uden årer ned ad floden, er siden blevet symbolet for min barndoms lykkelige fornemmelse af frihed, retfærdighed og længslen mod det simple, langsomt levede liv.

 

Jeg må ikke være den eneste, for Silas-bøgerne er stadig en vaskeægte børnebogsklassiker. Den første bog udkom ligesom flere andre banebrydende børnebøger i 1967 – året, hvor også Ole Lund Kirkegaard debuterede med Lille Virgil, Flemming Quist Møller udgav Cykelmyggen Egon, Halfdans ABC udkom ligesom Benny Andersens første historie om Snøvsen.

 

Bøgerne kunne noget helt særligt – de viste verden med barnets øjne. Ikke små voksne og heller ikke som nogen, man skulle tale ned til eller opdrage. Som nogen, der kunne have betydning og indflydelse på deres eget liv, og som gennem deres fantasi, livssyn egen retfærdighedssans – der stod i skarp kontrast til mange af de voksnes tvivlsomme moral – også havde stor betydning for deres medmennesker og omverden. Barnet, som ikke er begrænset af normer, strukturer og autoriteter, men som tages alvorligt i deres fantastiske rejse mod at blive sig selv.

 

Plads til forskellighed

Jeg er sikker på, at min store lyst til bøger og især svagheden for den nordiske fortælletradition kan tilskrives denne første store læseoplevelse med et langt, handlingsmættet værk, der virkelig kunne skildre nuancerne i såvel forskellige personligheder som samfundslag og etiske problemstillinger i en verden, der ikke altid vil børn det bedste.

 

Herunder har jeg fundet det første bind i serien sammen med "Hungerbarnet", der er bogforlægget til filmen om Ulvepigen Tinke, og sammen med dem flere andre danske bøger, der lægger sig i slipstrømmen af 1960'ernes nybrud og viser, at verden også tilhører børnene.

Du kan finde flere af Cecil Bødkers romaner til både børn og voksne her.