Tema / Emma anbefaler

Hver dag i december åbner vi en låge i eReolens julekalender, og bag hver låge finder du en boganbefaling til de lange vinteraftener fra eReolens redaktion. I dag, den 1. december, er det mig, Emma, der står for anbefalingen.

 

HHV, FRSHWN af Hanne Højgaard Viemose

Den bedste bog jeg har læst i år, er Hanne Højgaard Viemoses roman med den bøvlede titel HHV, FRSHWN. Denne forholdsvis korte bog kan så meget! Den er sjov, skæv, hjerteskærende og hæsblæsende - og så er den slet ikke til at slippe, når man først går i gang. Jeg læste den i et sommerhus sammen med min svigerfamilie, og jeg måtte undskylde min manglende tilstedeværelse med, at det altså var en virkelig god bog, jeg var i gang med. De er heldigvis også læseheste, så de bar over med mig.

 

Fra Peru til Reykjavik

I romanen HHV, FRSHWN følger man en kvindelig forfatter, som bor sammen med sine to børn efter en skilsmisse. Læseren bliver kastet rundt mellem minder fra Perus jungle, en vild jagt gennem Reykjaviks gader for at slippe væk fra den psykisk syge eksmand, tilbageblik på ungdomstiden i Frederikshavn, samtaler på psyk og en borderline diagnose - og så alt det helt almindelige og ualmindelige kaos, der følger med en børnefamilie.

 

Det lyder jo alt sammen ret alvorligt, og det er det sådan set også. Men Viemose skriver med selvironi, humor og så kæmpestort et overskud, at bogen rammer den der helt perfekte balance: Der er virkelig noget på spil, men det bliver serveret på en måde, så man kan tage det ind og holde det ud. 

 

Bogen kan både læses og lyttes på eReolen.

Glædelig 1. december.

/ Emma, redaktør på eReolen Go