Nye engelske romaner

Tema / Engelske favoritter - 20 nye romaner

Er du på udkig efter en god læseoplevelse, og vil du gerne læse romaner på originalsproget, så finder du mange nye romaner på engelsk på eReolen Global. Jeg har udvalgt 20 romaner, der er udkommet det seneste års tid, og som har toppet de amerikanske og britiske bestsellerlister. 

Crossroads: Den store amerikanske roman
Er du læser af store amerikanske samtidsromaner, kommer du ikke uden om at fordybe dig i Jonathan Franzens Crossroads, som kaldes forfatterens hidtil bedste roman. Romanen er en saga om præstefamilien Hildebrandt og et tidsbillede af 1970’ernes samfund i USA, en tid med opbrud, hippiekultur og Vietnamkrig. Temaerne afspejler det nutidige amerikanske samfunds brydningstid med aktuelle temaer som racekonflikter, tro, racisme og generationskløfter. 

Intimacies: Moderne roman om nærhed og fravær  
Jeg har sat den japansk/amerikanske forfatter Katie Kitamuras nye roman Intimacies på min læseliste, da den i pandemiens tid har en særlig aktualitet med sine beskrivelser af nærhed og afstand i personlige relationer. I romanen rejser en ung kvinde fra New York for at arbejde som tolk ved Den Internationale Domstol i Haag. Snart bliver hun inddraget i personlige dramaer om magt, vold og kærlighed, da hun skal tolke for en mand, der er anklaget for krigsforbrydelser. En stærk historie om fremmedgørelse og om, hvordan sprog både kan adskille og forene os.  

Matrix: Nyt perspektiv på kvinders liv i historien 
Forfatteren Lauren Groff er anerkendt som en af de bedste yngre forfattere i USA. I den historiske roman Matrix tager Groff os med på en sensuel tidsrejse tilbage til dagligdagen på et fattigt nonnekloster i 1200-tallets England. Matrix er en stor fortælling inspireret af mystikeren og middelalderdigteren Marie de France, der i romanen får opbygget nonneklostret til at blive et rigt og passioneret søsterskab. Lauren Groff har udtalt, at hun valgte at skrive om en kvindeutopi i middelalderen som en reaktion på Trumps præsidentperiode - for nutiden var for overvældende.

Jeg håber, du finder inspiration til din læseliste i nedenstående udvalg - og husk, at du finder mange flere gode engelsksprogede romaner på eReolen Global.   

/ Lone U., Vejle bibliotek