Tema / F. M. Dostojevskij - 200 år
Fjodor Dostojevskij bliver ved med at fascinere, forurolige og underholde læsere over hele verden. I 2021 fejrer vi 200-året for den russiske forfatters fødsel.
En psykologisk mesterfortæller
Jeg læste F. M. Dostojevskij for første gang tilbage i gymnasieårene. Det begyndte med Kældermennesket, og siden fulgte Forbrydelse og straf, som uden tvivl er én af mine yndlingsbøger. Lige for tiden læser jeg Idioten, som jeg virkelig også elsker. Hans forfatterskab har en helt særlig aura og ry for at være både sortsynet og dramatisk. Det er med til at give hans bøger en helt speciel tiltrækningskraft, og hans placering i verdenslitteraturhistorien er for længst blevet cementeret. Men hans bøger er også meget humoristiske og tragikomiske, så det er bestemt ikke så tungt og dystert, at det ikke er til at holde ud - tværtimod!
Mange stemmer giver facetterede fortællinger
Persongalleriet er stort, replikkerne er lange, og forskellige personer udtrykker mange forskellige ideologiske og filosofiske betragtninger. Lagt sammen skaber det dog en stærk og vedkommende fortælling fuld af drama. Dostojevskij betyder meget for mange læsere, og alle med hang til familiære og menneskelige dramaer bør læse hans værker minimum én gang i løbet af deres liv.
Mennesker i krise
I flere af hans bøger er karaktererne i dyb krise. Fattigdom, fængsling, ludomani, selvmord og drab er genkommende temaer. Der er en solidarisk indføling i de sårbare liv og skæbner, som ofte kædes sammen med Dostojevskijs eget dramatiske liv. Er man først blevet hooked, er der altid noget at gå i gang med, for han efterlod heldigvis et stort forfatterskab, og rigtig mange af hans bøger er indtalt som lydbøger og findes på eReolen.
God læselyst / Rasmus Riiskjær, Brønshøj Bibliotek.