Tema / Finland 100 år

Kun halvanden times flyvetur nordøst fra Danmark - og så havner man i Finland. Eksotisk og mytisk, skovdækket og sø-vrimlende ligger det for mange danskeres indre - inklusive mig selv. Noget med saunaer, mumitrolde, julemanden, nåletræer og et mærkeligt sprog. I denne uge fejrer Finland sin 100-års selvstændighedsdag - efter at have været både under svensk og russisk styre.

Det er dog ikke, fordi Finlands historie er kedelig, at mange danskere ikke føler sig på sikker grund, hvad angår landets historie. Den er både brutal og dramatisk - og lang, for faktisk har der boet mennesker i Finland, siden isen trak sig tilbage omkring 9.000 f.Kr!

I mellemtiden har Finland været underlagt de omgivende landes magt. Først under det svenske rige, og siden 1809 Det russiske Kejserrige. I kølvandet af Den russiske revolution udbrød en blodig borgerkrig, da landet erklærede sin selvstændighed, og siden angreb Sovjet gentagne gange under Anden verdenskrig.

I dag er Nordens lidt sære fætter blevet et forbillede og foregangsland, både hvad angår borgerrettigheder, livsvilkår, økonomisk konkurrence, skole- og uddannelsesområdet, og velfærdsområdet, og også finsk litteratur er virkelig bemærkelsesværdig.

Her har jeg samlet nogle af de rigtig gode finske forfattere, som jeg stærkt vil anbefale.

Rigtig god fornøjelse!

/Dagmar