Tema / Gå en bog - 5 gode bøger til gåturen
Gå en tur med en bog i ørerne. Uanset om din gåtur er lang eller kort, om du er til det filosofiske, slægtsromanen, essayet eller lyrikken, så er der her noget for dig!
En kort: Anne Cathrine Bomann: Agathe (2 timer og 43 mininutter)
En livstræt psykiater tæller ned til sin pension. Han skal have afviklet de sidste patienter, men da en ung, tysk kvinde insisterer på at komme i terapi hos netop ham, forstyrres hans plan. Da hans trofaste sekretær pludselig melder sig syg, tvinges han til at overveje, om han for første gang i sit liv skal træde i karakter og række ud efter et andet menneske. Agathe er en lille roman om nogle af de helt store temaer i tilværelsen: ensomheden, kærligheden og den meningsløshed, der kan ramme én, når man ikke for alvor er engageret i sit eget liv.
En lang: Anna Grue: Italiensvej (14 timer og 34 minutter)
Italienske Vittoria kommer til Danmark med et spædbarn på armen. Vi befinder os i 1958, hvor det at være enlig mor i sig selv er usædvanligt, at Vittoria ovenikøbet er halvt italiener og ikke opvokset i Danmark gør det kun mere eksotisk. Det lykkes for den unge kvinde at blive husbestyrerinde, men da drengen Massimo skal vaccineres bliver der problemer - for hvorfor har han ingen papirer? Anna Grue maler tidsbilledet knivskarpt, og selvom der er tale om en klassisk kærligheds- og slægtsroman bliver det aldrig banalt.
En løber: Haruki Murakami: Hvad jeg taler om, når jeg taler om at løbe (ca. 4 timer)
Overvejer du at begynde at løbe, eller har du allerede skiftet nogle af gåturene ud med løbeture? Tag med den japanske stjerneforfatter Murakami på løbetur i hele verden lige fra Athen over New York og til Tokyo. Mens Murakami løber, filosoferer han over sit eget forhold til kunst og kultur, sit forfatterskab og ikke mindst det at løbe. Du kommer tættere på forfatteren i en række mere eller mindre letbenede essays, som også er god inspiration til at lade tankerne flyve, når du løber og går.
En lyrisk: Pia Tafdrup: Lyden af skyer (1 time og 44 minutter)
Lyden af skyer er en del af Pia Tafdrups digtserie om sanserne. Den undersøger lyde og ikke-lyde i verden på forskellige måder, og jeg er igen blæst bagover af Tafdrups digte, fx "Lyden af navnet" og "Sang for et foster". Hvis du har lyst til at dykke ned i digte på en afslappet måde, vil jeg også anbefale podcasten LYT - en podcast om lyrik, som findes i din podcast-app og her på eReolen. Min kollega Sebastian Bune interviewer i et af afsnittene Pia Tafdrup om netop sanse-serien.