Tema / Guldtuben

Albert Dyrlund, Astrid Olsen, RobinSamse, Julia Sofia, Rasmus Brohave, Lakserytteren ... Hvis du har unger mellem 8 og 16 år i huset, har du helt sikkert hørt nogle af disse navne før. Eller også er du med på beatet, for youtubere er blevet et kæmpe fænomen! En gang om året kårer deres trofaste følgere de bedste til prisuddelingen Guldtuben. Her bliver der blandt andet uddelt priser i kategorierne Årets Gamer, Årets video, Årets beauty og fashion og Årets humor.

 

Men hvad er det egentlig, de laver videoer om? Man må sige, at det kan være stort set hvad som helst ... Det kan være videoer, hvor de spiller computerspil, giver tips om hår og makeup, pakker nye gadgets ud af æsker, viser deres nykøbte tøj frem, laver pranks eller reportager. Mange af de rigtig store youtubere med mange følgere, har det som en levevej, fordi de tjener penge på reklamer. Det handler rigtig meget om, at youtuberne får opbygget et personligt brand, som de så kan bruge til at sælge budskaber.

 

Her har jeg fundet et par bøger om personlig branding og sociale medier, så har vi der ikke er målgruppen en chance for at blive klogere på, hvad mange tweens og unge bruger deres tid på youtube på. Og hvis du vil vide mere om de enkelte youtubere, så er der ikke andet for end at svinge vejen forbi youtube. Bed evt. dine børn hjælpe dig.

 

 

/Rikke - Gladsaxe Bibliotekerne