Tema / Hårde kår
Juletiden er ikke kun glæde, samvær og hygge. I den kommende juletid samles de fleste mennesker i Danmark med familie og venner, og for mange mennesker er højtiden i den kolde og mørke tid præget af træthed, julestress, pligtfølelse og blandede følelser over for det at skulle fejre jul sammen med familien. Den indre pessimist eller julehader kan også blive bestyrket i sin tro ved at blive opmærksom på, hvor meget vor gode, gamle jul belaster klimaet. Bliver det nogensinde jul, og kan vi forenes på tværs af samfundslag og baggrund i en dejlig julefred?
Nogle har ikke en familie. Nogen fejrer ikke jul, men lige meget om man fejrer julen eller ej, så bliver man konstant konfronteret med forestillingen om den harmoniske familie. Mange forfattere har skrevet blændende godt og råt om hårde opvækstvilkår og dysfunktionelle familieforhold. Julen handler også om, hvordan vi behandler hinanden - og ikke mindst de svageste.
Og hvorfor bør man så læse om det, og hvorfor er det oplagt december-læsning? Fordi verden ikke kun består af glansbilleder og perfekte liv, og fordi litteratur skaber empati og forståelse for andres liv og opvækstforhold, og jeg tror, at vi bliver nødt til at forstå også de barske og nogle gange helt trøstesløse liv, for at vi bedre kan forstå hinanden, kende vores privilegier og i større grad tilbyde og række ud efter hjælp, når der er brug for den.
Om det er folk der fryser på gaderne som Den Lille Pige med Svovlstikkerne, julehjælp til udsatte, den bibelske historie om Maria og Josef, der ikke fik en plads i herberget, men måtte nøjes med en stald, historien om Emil fra Lønneberg, der hjælper fattiglemmerne og kommandusen i sidste ende eller Charles Dickens berømte juleeventyr om den nærige Ebenezer Scrooge, så flyder julens fortællinger over af håndsrækninger og ønsker om at hjælpe samfundets svageste og udsatte.
Følgende e- og lydbøger indeholder alle interessante historier om, hvordan livet leves under forhold, der ikke altid er for børn, hvor de unge flakker hovedkulds og påvirket rundt i tilværelsen, hvor forældre svigter og mishandler deres børn, og hvor sammenbrud nogle gange er en daglig beskæftigelse. I stort set alle bøgernes tilfælde forestiller jeg mig, at julen mildest talt må være en akavet højtid.
God læselyst!
VH Rasmus Riiskjær - Husum Bibliotek