Tema / Kort, men godt - 10 gode noveller
Ord er der nok af. Bibliotekets hylder - både de fysiske og de digitale - bugner af bøger, der er proppet med dem. Og det virker, som om de bøger bare vokser i omfang; de skal gerne være tykke, og det er endnu bedre, hvis de er del af en serie.
Men nogle gange er mindre bare bedre. Og der er heldigvis stadig forfattere, som dyrker novellen og kunsten at fortælle en god historie med få ord.
Kort, men godt
Jeg har en forkærlighed for novellen som form - men dett kan være svært at få overbevist andre om, at en god historie er en god historie, også selv om den er kort. Nogle historier fortjener et sideantal, der gør ondt, hvis man læser i sengen og taber bogen ned i hovedet, men der er altså masser af fortællinger, der står stærkest, når de er fortalt kort. Og det er et meget bredt spektrum, for en novelle kan være en oplevelse, der er stærk på ide, handling, stemning, følelse eller en lang række andre vinkler. Eller en række kombinationer deraf, for det er ikke en form, der er begrænset af genre.
Perfekte til gåturen
Jeg holder af noveller. Og især holder jeg af noveller som lydbog, fordi det er det perfekte akkompagnement til en gåtur eller en pligt, der skal overstås. Så jeg har her fundet ti novellesamlinger, du kan lytte det til, hver kendetegnet med ét tillægsord, så du hurtigt kan finde noget, der er interessant for dig.
1. Den nøgterne
Ernest Hemingways tekster er kendt for, at han ikke fyldte unødigt på. De er for mange nok også farvede af forfatterens egen macho-myte, men først og fremmest er historierne kølig realisme. Kilimanjaros sne er et godt sted at starte.
2. Den klassiske
Du kender allerede Sherlock Holmes - men måske kender du ham mest fra skærmen? Originalerne er stadig værd at læse for enhver, der sætter pris på et godt mysterium. Djævelens fod er blot én blandt mange, hvis du alligevel gerne vil have, at det skal fylde mere.
3. Den foruroligende
Svend Åge Madsen har skrevet både stort og småt, og han er god til begge dele. I Mellem himmel og jord vender han virkeligheden på hovedet i tyve noveller.
4. Den gruelige
Edgar Allan Poe er ikke til at komme udenom, hvis man snakker noveller, bl.a. fordi han startede krimigenren med en sådan. Men først og fremmest var hans korte historier dystre og grusomme, og de er stadig proppede med stemning den dag i dag. Og der er nok at tage af i hans Samlede fortællinger.
5. Den gribende
Martha Christensen skrev socialrealisme og menneskeskæbner, der går under huden på læseren. I Her i nærheden har hun samlet tre forskellige kvindeskæbner, der slås med verden.
6. Den kriminelle
Lidt krimi skal der også være med, og med juletiden i bagtankerne måtte det selvfølgelig være Bitre mandler - en samling, hvor ti forskellige danske forfattere fylder julen med mord og spænding.
7. Den prisvindende
Nordisk Råds Litteraturpris for 2019 gik til en novellesamling - mere specifikt Jonas Eikas Efter solen, en samling, der fortæller om "en række personer, der, vidende eller uvidende, deltager i afviklingen af denne verden og i forberedelsen til den der skal komme". Og en god, fed streg under novellens værdi.
8. Den humoristiske
Humor er en af de genrer, der passer godt til den korte form - og kan fungere på et hav af forskellige måder. Men jeg har valgt at finde en lidt ældre tilgang frem, for Mark Twain bidske lune kan stadig læses den dag i dag, blandt andet i Hvem stjal elefanten?
9. Den vedkommende
Ursula K. le Guin har skrevet meget forskelligt - og i Havvej bruger hun en samling noveller til at indkredse den lille amerikanske by Klatsand gennem dens kvindeskæbner.
10. Den erotiske
Ja, dampende hed kan novellen også være, og i 360° er der er der 11 danske forfattere, som prøver kræfter med det erotiske eventyr. Måske skal du skrive lidt ned for lyden.