Tema / Korte romaner

Vi må se i øjnene, at det tit kan knibe med tiden til at få læst alle de bøger, vi gerne vil, selv for de ivrigste. Jeg har så mange bøger, som jeg ikke har fået læst færdig, fordi det var svært at finde tiden og roen til dem, inden en ny bog kom til og tog min opmærksomhed.

Som en god løsning på problemet har jeg fundet en portion korte romaner, både som e-bøger og lydbøger, som man hurtigt kan få læst, og jeg har bestræbt mig på at finde både nogle korte klassikere og nogle nyere danske og islandske romaner, hvor sidetallet er lidt mere overskueligt.

 

Hurtigt læste romaner

Jens Blendstrups nyklassiker Gud taler ud er en af de sjoveste, korte bøger jeg har læst. Men den er også en hamrende tung skildring af en opvækst med en alkoholiseret far. Hvis du endnu ikke har læst den, så snyd ikke dig selv for en vild læseoplevelse, der både trækker på smilebåndet og i tårekanalerne. Trænger du til endnu en sjov og hurtiglæst roman, så er Stine Pilgaards roman Min mor siger og Erlend Loes første bog i Doppler-trilogien også rigtig gode bud på korte og underholdende romaner. Dem anbefaler jeg meget tit til lånere på biblioteket, der efterspørger sjove bøger. Dorte Nors Det var så den vinter, der indeholder to korte romaner, og Helle Helles De er også fyldt med humor og for Helle Helles vedkommende også en masse smerte i den kærlige beskrivelse af mor-datter-forholdet, hvor moren får konstateret en dødelig sygdom. Igen, korte romaner, der gør stort indtryk på læseren, og som kan læses og lyttes til på en eftermiddag eller aften.. Fra Island har vi en vinder af Nordisk Råds Litteraturpris, Sjóns Skygge-Baldur, og en Bersveinn Birgissons Svar på Helgas brev, der begge beskriver kærlighed og forholdet til den barske og vilde islandske natur i rigt og sansefuldt sprog. Begge romanerne holder sig under 121 sider, så jo, du har tid til at få dem læst. 

 

Korte klassikere

Så har jeg også fundet et par klassikere med et lavt sideantal, f.eks. Ernest Hemingways fabelagtige historie om jagten på en stor haj i Den gamle mand og havet, Thomas Manns digterroman Døden i Venedig, der handler om sygdom og en digters erotiske besættelse af den polske adelssøn Tadzio, Joseph Conrads fænomenale undergangsroman om rejsen ind i landet, mørket og vanviddet, nemlig Mørkets hjerte, der dannede forlæg for filmen Apocalypse Now! Derudover er der også korte klassikere fra George Orwell og John Steinbeck, så der er nok af ultrakorte, koncentrerede og bevægende læseoplevelser, der venter, og som man forhåbentlig ikke går kold i.

God læselyst/ Rasmus Riiskjær, Husum Bibliotek