Tema / Månedens indlæser: Githa Lehrmann

Rigtig mange holder af Githa Lehrmanns rolige, varme stemme, og heldigvis findes der også rig mulighed for at lægge ører til mange timer i hendes selskab på eReolen. Hun har igennem næsten 40 år indlæst bøger ved siden af sit faste arbejde på Odense Teater og lagt stemme til mere end 400 bøger. Vi har snakket med hende om balancekunsten i at give teksten den plads, den skal have, men samtidig puste liv og personlighed i ordene.

 

Det er nemlig noget af det, den rutinerede indtaler bliver ved med at finde udfordrende og spændende - og noget af det, der gør en lydbogsindtaling god, fortælller hun:

 

»Det er vigtigt, at man lader bogen leve sit eget liv. Man skal holde teksten frem for lytteren i stedet for at blive for dramatisk og overtage oplevelsen. Ligesom forsøge at lade ordene stå for sig selv. Det er dog også vigtigt, at man altid har sig selv med, når man indlæser. Hvis lytterne ikke kan mærke, at der er en person bag ved teksten, så holder de op med at høre efter. Vores fornemmeste opgave som indtalere er derfor at give teksten den plads, historien kræver, og danne leddet mellem teksten og lytteren. Lige præcis den balance imellem ikke at tilføje for meget drama, men alligevel holde liv i teksten, så det ikke bliver for ensformigt – den balance er utrolig vigtig.«

 

En af Githa Lehrmanns store forcer ligger i dramaet. I kraft af hendes arbejde som skuespiller arbejder hun dagligt med replikker, hvor indlevelse i vidt forskellige karakterer og historier er en selvfølge. Alligevel er der kæmpe forskel på at fortælle en historie kun med stemmen og fremføre den på en scene:

 

»Det er jo to meget forskellige måder at arbejde på. På teatret er udtryksmulighederne meget større, både fordi man har sin krop med og befinder sig i en scenografi, samtidig med at man kan udtrykke sig med stemmen i samspil med sine medspillere. Og så fornemmer man hele tiden publikum foran sig.

Som indtaler er man overladt til sig selv og mikrofonen, og man kan selv bestemme, hvordan medspillerne skal svare i en dialog. Det er jo mig, der er instruktøren bag det hele. Alligevel kommer man helt tæt på lytteren. Man ved, at man ligesom kommer helt ind i øret. Så det skal være minimeret oplevelse, men stadig fortælles levende, så man kan mærke stemningen og spændingen.«

 

Hvad er det bedste ved dit arbejde som indtaler?

»Jeg elsker, at jeg får mulighed for at formidle god litteratur ud til masser af mennesker - og i det hele taget få lov til at læse så mange skønne bøger. Og så det at indlæse bøger, der er godt skrevet og i et kompliceret eller nuanceret sprog. Det er interessant og udfordrende, hvordan man f.eks. får otte bisætninger til at hænge sammen, så lytteren kan være med hele vejen. Og så det at lave karakteristik af de forskellige personer i romanen. Sådan at folk ved, hvem man er, uden at man nødvendigvis laver store stemmer. Jeg har snakket med rigtig mange mennesker, der lytter til lydbøger, og de har ofte svært ved, at man bliver for dramatisk. Man skal selvfølgelig kende de enkelte figurer, men det er meget vigtigt ikke at gå for langt og bliver teatralsk. Lægge et lillebitte karakteristikum ind, uden at det bliver for meget. Det er derfor også vigtigt for mig at vide, inden jeg går i gang med en indtaling, hvilke figurer jeg har med at gøre, og hvordan de udvikler sig. Jeg læser altid bogen grundigt, skriver notater og gør mig tanker om de forskellige figurer, udviklingen i romanen og sproget.«

 

Er der en særlig bog, der har gjort indtryk på dig?

»Jeg har indlæst over 400 bøger, og mange af dem har været fantastiske. Jeg læste Siri Hustvedts ”Den flammende verden”. Den var jeg virkelig optaget af. Det var en stor opgave at indlæse den, dels fordi den var ret udfordrende rent intellektuelt, og fordi den er proppet med interessante figurer, som krævede hver sit karakteristika. Og så synes jeg, det var en fantastisk historie. Også ”En kvinde i Berlin” fangede mig meget. Det er nogle dagbogsnotater, man har fundet efter krigen, som er skrevet af en anonym kvinde, der har boet i Berlin de sidste måneder af Anden Verdenskrig. Den er rystende og supergodt skrevet, virkelig velformuleret. Jeg overvejede på et tidspunkt, om man kunne lave den som monolog på teatret, fordi jeg synes den var så god. Siden er den lavet som film.«

 

Foto: Emilia Therese

 

Herunder anbefaler Githa Lehrmann nogle af de bøger, hun har været særligt glad for at indtale. Du kan finde alle de bøger på eReolen, hun har lagt stemme til, ved at klikke her.