Tema / Michael Ford - 70 år

Miichael Ford fylder 70 år den 17. oktober og har skrevet skønlitteratur og dramatik i mere end 50 af dem. Hvor finder Michael Ford sin inspiration, og hvad læser han selv?

Læs Michael Fords anbefalinger her.

 

Hvordan vil du beskrive dine bøger?

De er meget forskellige. Mit første forsøg var et prætentiøst globalt manifest, som jeg i en alder af tyve år stolt fremviste for Marc Connelly, der er amerikansk dramatiker og Pulitzer Prize-vinder. Han læste det på en nat, og den følgende morgen sukkede han, så mig lige ind i øjnene og sagde: Come back, when you have lived a life. Point taken! Jeg håber og tror, at salig Marc ville mene, at jeg nu er tilbage med et levet liv og en kuffert fuld af bøger. Jeg har i hele mit skrivende liv bestræbt mig på at skrive om emner, som jeg ved meget om. Fantasi og humor og et flydende sprog har altid været mine bedste fødselshjælpere, når jeg barslede med et nyt plot.

Hvad har inspireret dig?

Det, der interesserer mig? Geopolitik, historie, mennesker og vores planet. Mine bøger kommer oftest til mig på mine daglige traveture i skoven. En ny bog kan køre rundt i hovedet på mig i måneder, inden den ligger klar til at nedfældes på det blanke ark.

3. Hvilke 3 bøger vil du anbefale, at vi læser – og hvorfor?

H.C. Andersens eventyr: En barnlig sjæl med udsøgt fantasi og sans for detaljen har skabt disse mesterværker, disse uforlignelige historier.

William Shakespeares Hamlet: To be or not to be. En sprogkunstners fineste værk. Poesi og drama som aldrig før eller siden.

Vilhelm Mobergs udvandrer-saga om Karl Oskar og de andre udvandrere, der drog fra Småland til Amerika. Socialrealisme, når det er bedst.